Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Clepe
#71142
No mun puolestä järkevämpää olisi jopa ollut laittaa ne parkkipaikat sinne rantapuiston puolelle, samalla tavalla kuin vaikka Katajanokalla. Arabiankadusta on ikäänkuin yritetty tehdä alueen pääkatu, mutta se ei liikenteellisesti tai toiminnallisesti täytä pääkadun tunnusmerkkejä, eli sillä ei ole läpiajoliikennettä eikä sillä ole juurikaan palveluita. Se että raitiotie täysin järjenvastaisesti on tungettu sinne ei muuta mitään, koska sitä ei oikein saa jatkettua sieltä. Jos Hämeentietä oltaisiin kehitetty alueen pääkaduksi, oltaisiin todennäköisesti onnistuttu paljon paremmin. Se olisi kuitenkin melkein edellyttänyt että noita isoja kortteleita oltaisiin hieman pätkitty.

Se rakennusviraston varikko kai vaan vaatii jonkun vaihtoehtoisen ratkaisun, muuten sen saaminen rakennuskäyttöön ei varmasti herätä juurikaan vastustusta.
tekijänä hmikko
#71143
Raitiotien jatkaminen Arabiankadun päästä Viikkiä kohti oli kai jossain suunnitelmassa, mutta siitä luovuttiin ja annettiin rakentaa kerrostaloja niin, että nyt rataa ei voi saada purkamatta uusia taloja.

Liiketiloja kai on valmistumassa uusiin taloihin Arabiakadun varteen, mutta eipä paikka tosiaan niiden voimalla muutu pääkaduksi. Myös Tapio Wirkkalan puiston design on tainnut mennä kovasta yrityksestä huolimatta vikaan, kun raportit kertoo, että siellä ei koskaan ole ketään.

Arabian eteläosa vois jonain päivänä oikeasti muuttua luonteeltaan, jos yleiskaavaehdotuksen mukaan Lahdenväylä bulevardisoidaan ja Kumpulan kampuksen viereen bulevardin varteen ja Kyläsaaren alueelle rakennetaan reippaasti täydennystä.
Avatar
tekijänä RV
#71144
hmikko kirjoitti:Raitiotien jatkaminen Arabiankadun päästä Viikkiä kohti oli kai jossain suunnitelmassa, mutta siitä luovuttiin ja annettiin rakentaa kerrostaloja niin, että nyt rataa ei voi saada purkamatta uusia taloja.

Liiketiloja kai on valmistumassa uusiin taloihin Arabiakadun varteen, mutta eipä paikka tosiaan niiden voimalla muutu pääkaduksi. Myös Tapio Wirkkalan puiston design on tainnut mennä kovasta yrityksestä huolimatta vikaan, kun raportit kertoo, että siellä ei koskaan ole ketään.

Arabian eteläosa vois jonain päivänä oikeasti muuttua luonteeltaan, jos yleiskaavaehdotuksen mukaan Lahdenväylä bulevardisoidaan ja Kumpulan kampuksen viereen bulevardin varteen ja Kyläsaaren alueelle rakennetaan reippaasti täydennystä.

Ei onneksi bulevardisoida, koska Hakamäentien itäjatkeen pituus menisi täysin överikalliiksi. Siitä olen samaa mieltä, että nuo parkkikentät ovat noin kaupunkimaisen rakentamisen keskellä aika hemmetin absurdin näköisiä. Miksei niitä katettaisi rakentamisella? Btw, mikä toi moniväritorni on? :o
tekijänä hmikko
#71147
RV kirjoitti: Miksei niitä katettaisi rakentamisella?
Ovat suunnilleen asuintalon rungon levyisiä, eli uusi talo tulisi lähes olemassa olevan julkisivuun kiinni. Tapio Wirkkalan puiston kohdalla tosin mahtuisi, kun vastassa on tuo puistikko. Uudelle talolle ei jäisi pihaa ollenkaan.

Jos tuossa olisi tehty nykyiset talot kiinni katuun ja laitettu jotkut korttelin alat parkkikentäksi, niin ne voisi täyttää kun parkkeeraamisen keksitään/maksetaan joku ratkaisu. Mitä opimme tästä: kaupungissa talot ovat kadun varrella.
Btw, mikä toi moniväritorni on? :o
Muoks: Luulin TaiKin rakennukseksi, mutta luulin väärin.
Viimeksi muokannut hmikko, 02.12.14 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Chae-chu
#71154
Eikös siinä ole kuitenkin vanhan heltechin eli stadin ammattiopiston mediapuolen linjat? Ainakin joku kaveri aikanaan opiskeli siellä juuri tuossa lego-talossa. On rakennuksena oikein hauska sisältä ja ulkoa [emoji2]


Sent from my iPad using Tapatalk
tekijänä hmikko
#71158
Chae-chu kirjoitti:Eikös siinä ole kuitenkin vanhan heltechin eli stadin ammattiopiston mediapuolen linjat? Ainakin joku kaveri aikanaan opiskeli siellä juuri tuossa lego-talossa. On rakennuksena oikein hauska sisältä ja ulkoa [emoji2]
Ok, uskon kun korjataan. Luulin, että se kuuluu samaan kompleksihässäkkään kuin Lume, mutta ilmeisesti sitten ei.
tekijänä hmikko
#71526
^ Mikähän tuossa on Pekka Helinin firman osuus? Hänet mainitaan arkkitehdiksi, mutta jälki on kyllä todella kömpelöä Helin & Co:n muihin töihin verrattuna. Pääurakoitsija on luemma venäläinen. Tuommoiseen taloon voisi kuvitella vaaditun bunkkerin ominaisuuksia, mikä ehkä selittää yleisötilojen umpinaisuutta.
Avatar
tekijänä RV
#71528
Ei tuo suunnattoman ruma ole vaan väärässä paikassa ja lähiöasuintalon näköinen. Luulisi Venäjän halajavan mahtipontisempaa ja laadukkaampaa rakentamista!
tekijänä cobaink
#71664
Kumpulan kampukselle, Kustaa Vaasan tien varteen suunnitellaan lisää opiskelija-asuntoja. Melko suuri rakennus, 12400 k-m2, 280 asukasta.
Kaavamuutoksessa rakennusoikeus kasvaa, kerroksia tulee pari lisää ja rakennuksen sijoittelu on himpun verran kaupunkimaisempaa, tosin vieläkään ei päästä ihan katuun kiinni...Pysäköinti kellarikerrokseen, julkisivumateriaalin oltava paikalla muurattu tiili.http://kartta.hel.fi/applications/hanke ... 014-011286
Toivottavasti Kustaa Vaasan tien varren loputkin "liikennevihreäkaavat" vielä muutetaan.
Kuva

Vanha kaava.
Kuva
tekijänä sekovene
#71671
Vanha kaava on niin ysäriä kuin olla ja voi, mutta eipä tämä uusikaan kovin kummoinen ole. Liikennevihreäkaistale on edelleen todella masentava ja sen takia menetetään isompi, suojaisampi sisäpiha. Autojen moottoriteknologian kehittyminen ja mahdollinen nastarengaskielto tulevat joka tapauksessa vähentämään autoilun aiheuttamia melu- ja hiukkaspäästöjä tulevaisuudessa ja siksi tuon liikennevihreän jättäminen kaavaan olisi lyhytnäköinen virhe. Kerroksiakin voisi varmaan olla vähän enemmän kuin seitsemän, koska tuo on kuitenkin aika mainio sijainti opiskelija-asunnoille. Kaavaluonnoksesta voi lähettää muistutuksia 8.2 mennessä, olisi ehkä paikallaan.
tekijänä cobaink
#71679
Jos talo toteutettaisiin kiinni katuun, mahtuisi tuohon umpikortteli. Tai ylimääräinen pistetalo sisäpihalle. Tää on niin tätä. :smt021 Kaupunkialueella asuintalojen suojeleminen liikennemelulta on hölmöläisten hommaa.
tekijänä hmikko
#71685
cobaink kirjoitti:Jos talo toteutettaisiin kiinni katuun, mahtuisi tuohon umpikortteli. Tai ylimääräinen pistetalo sisäpihalle.
Kysymys lienee, minne mahtuisivat umpikorttelin parkkipaikat ja mihin hintaan. Tietty nuo ovat opiskelija-asuntoja yliopiston kampusella, joten vois yrittää tehdä parkkipaikattomana.
tekijänä Xerdoz
#71691
hmikko kirjoitti:
cobaink kirjoitti:Jos talo toteutettaisiin kiinni katuun, mahtuisi tuohon umpikortteli. Tai ylimääräinen pistetalo sisäpihalle.
Kysymys lienee, minne mahtuisivat umpikorttelin parkkipaikat ja mihin hintaan. Tietty nuo ovat opiskelija-asuntoja yliopiston kampusella, joten vois yrittää tehdä parkkipaikattomana.
Tarvitseeko erikseen mahtua mihinkään. Tai sitten pistää pari kerrosta autoille.
tekijänä sekovene
#71693
hmikko kirjoitti:
cobaink kirjoitti:Jos talo toteutettaisiin kiinni katuun, mahtuisi tuohon umpikortteli. Tai ylimääräinen pistetalo sisäpihalle.
Kysymys lienee, minne mahtuisivat umpikorttelin parkkipaikat ja mihin hintaan. Tietty nuo ovat opiskelija-asuntoja yliopiston kampusella, joten vois yrittää tehdä parkkipaikattomana.
Näissä opiskelija-asunnoissa pysäköintinormi on 1 ap/400 k-m². Luulisi, että tuolla normilla saa mahtumaan ilman, että kustannukset suhteessa kerrosalaan kauheasti nousevat. Mutta siis nyt kun on vältetty se perinteinen akilleen kantapää, eli miten saada autoja mahtumaan tarpeeksi, niin sitten niitä onkin (Kustaa Vaasan tiellä) liikaa ja sen takia puskee paskaa kaavaa. Ironista.
  • 1
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 207