Eilisessä Turun Sanomissa kerrottiin Mayerin Turun Telakan tulevista investoinneista erittäin kiinnostavaan sävyyn.
Telakka valmistautuu uuteen nousuun
Turun telakalla on edessään mielenkiintoinen kesä.
– Jos kaikki optiot ja esisopimukset toteutuvat, alkaa telakalla suurien muutosten ja investointien toteuttaminen, kertoo telakan omistaja ja Meyer Turku Oy:n toimitusjohtaja, saksalainen Jan Meyer.
Meyerin mukaan telakalle on suunniteltu muun muassa rakennusaltaan pidennystä. Nykyistä kuiva-allasta jatkettaisiin niin, että siihen mahtuisi kaksi risteilijää peräkkäin. Käytännössä altaan koko siis kaksinkertaistuisi.
– Se on käytännössä täysin mahdollista, kalliota jouduttaisiin räjäyttämään pois ja tottakai se olisi hyvin kallis investointi, mutta tutkimme parhaillamme sitä mahdollisuutta, sanoo Meyer.
Myös lukuisia muita muutos- ja investointisuunnitelmia riittää. Kaikki on kuitenkin kiinni siitä, miten telakan tilauskirja täyttyy.
Vielä toukokuun aikana pitäisi tulla varmuus siitä, tilaako TUI Cruises telakalta kaksi alusta, eli varmistuvatko Mein Schiff 7 ja 8 optiot. Perinteisesti TUI Cruises on myös tilatessaan ilmoittanut seuraavista optioista.
– Varustamo Carnivalin esisopimusten pitäisi myöskin vahvistua jo kesän aikana.
Myös Carnival on kertonut, että esisopimusten lisäksi tilauskirjaan saattaa tulla optiolaivoja, eli käytännössä seuraaville aluksille varataan telakalta rakennuspaikka eli slotti.
http://www.ts.fi/uutiset/talous/771130/ ... en+nousuun
Mikäli nämä ajatellut investoinnit toteutuisivat, panostus olisi iso!
Telakka-allas on nykymitoiltaan noin 370m pitkä ja 80m leveä. Kahden Oasis-luokan alukset peräkkäin ja altaan pituus olisi sama, kuin Aurajoessa
Myllysillan ja Auransillan välinen matka. Tai matka keskeltä
Auransiltaa kauppatorin ohitse Aurakatua pitkin Taidemuseon ovelle Puolalanmäellä!
Nykyisestä, vanhasta 600 tonnin pukkinosturista voimat myös loppuvat suurimpien lohkojen nostoissa, ja niitä joudutaan tämän vuoksi nostamaan pienempinä osina. Uuden nosturin hankinta on harkittavana. Harkittavana on myös koko rakennusaltaan kattavan rakennuksen teko, jossa laivat voisi tehdä säältä suojassa kuten Mayer Verftin Papenburgin telakalla. Ratkaisuja ei vielä voida tehdä johtuen tilaustilanteesta, ja halutaanko rakennus-allasta pidentää kahden jättiristeilijän saman aikaisen peräkkäin rakentamisen mahdollistamiseksi. Tai halutaanko tehdä rakennus laivojen tekemiseksi sisällä. Jos halutaan tehdä altaan kattava rakennus, se puolestaan ratkaisee millainen nosturi tarvitaan. Merkitsevää on esisopimusten ja rakennusoptioiden toteutuminen.
Kaikenkaikkiaan telakkatilanne näyttää Turussa pitkästä aikaa erittäin valoisalta ja varmalla pohjalla olevalta. Tämän Turun Sanomien uutisen innoittamana kävinkin kuvaamassa uuden omistajan logon pukkinosturin yläpalkissa.
Tuntuu todella hyvältä nähdä nykyisen omistajan nimi tuolla ylhäällä, entisen pelipaperiomistajan merkin sijaan! Mikäli allasta pidennettäisiin, yltäisi se aivan kuvan alareunaan asti. Rakennusten välissä näkyy tekeillä olevat suurlohkot, jotka tuosta nostetaan rakenteilla oleviin laivoihin lohkojen valmistuttua.