Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä RV
#71452
Paska uutinen, ja yllättävä. Itse ainakin käyttänyt, busseja vaan ei kulje niin on joutunut baarireissuilla patikoimaan 3,5 Km:n matkan liityntäbussin reittiä...

Tässä kyllä Klazu osui oikeaan kerrankin, kun sanoo aina ettei Helsingistä ole metropoliksi. Ei tällä saralla; "Muualla" on vilskettä yön läpi, Espanjassa esim. käytetään sanontaa "Madrid no duerme nunca" (Madrid ei nuku koskaan). 1:30!! Ei hitto mikä kaupunki/maa.

Luultavasti tämä johtuu koko historiamme läpi johtuneista pinttyneistä tavoista, että yöllä nukutaan ja sunnuntaina on pyhäpäivä (esim. "pyhä"päivien aukiolokiellot ja joukkoliikenteen puute ovat jotakin käsittämätöntä vuonna 2014; ei ne meidän "pyhäpäivät" edes ole pyhiä kaikille, ja minun voi sattua tekemään mieli Tapaninpäivänä sinappia kun loppui ja kinkkua jäljellä!).

Luultavasti siis näiden lukujen kannattamattomuutta paisutellaan taksimonopolin (vrt. kuukausikortti vs. 30 e himaan) ja huoltsikkayhtiöiden hyväksi (kukaan ei sieltä baarista lähde ennen 1:30). Tai sitten suomalainen vain on 7-21-ihminen. Ollaanhan sitä muutenkin erilaisia kuin muut eurooppalaiset. Tai sitten on luonnollista, ettei esim. tiistain-keskiviikon välisenä yönä klo 1 löydy matkustajia hirveästi, jos tämä kokeilu on ulottunut arkipäiviin. En tiedä onko, eikä se tuosta uutisesta selviä. 4400 e/vrk on myös pikkusumma. Turhempaan on laitettu valtavia summia.
tekijänä sekovene
#71455
Tande kirjoitti:
RV kirjoitti: Kivenlahden urban sprawl-lähiöiden alta kulkeva metro tiiviine keskuksineen taas palvelee 150 000 asukkaan aluetta yksinään Espoon väkilukuun katsoen, ja Helsinki mukaanlukien luku on jokaisen laskettavissa.
Lisäksi pitää huomioida, että metro rakennetaan myös tulevaisuuden tarpeita varten. Vaikka tällä hetkellä Kivenlahden metron varrella asutus ei kovin tiheää olekaan, tulevien metroasemien ympärille suunnitteilla merkittävää täydennysrakentamista. Eli, vaikka tällä hetkellä bussiralli Kamppiin toimiikin, ei näin välttämättä ole tulevaisuudessa.
Syön hattuni jos noiden metroasemien (pl. Finnoo) ympäristöön saadaan mitään merkittävää täydennysrakentamista aikaseksi.
RV kirjoitti:Juuri kuten mainitsinkin. Kauklahdenväylän ympäristöön, Saunalahteen ja Kehä III:n pohjoispuolelle sekä Kehä III:n läntiseen Kirkkonummen-suuntaiseen maastokäytävään ja Kirkkonummelle suunnitellaan erittäin merkittävää rakentamisen määrää. Tällöin yhdysmetro Kauklahti-Saunalahti tulee ajankohtaiseksi (siksi Espoo lobbaa Saunalahden aseman loppumetreillä).
"Erittäin merkittävä rakentamisen määrä" on ilmeisen suhteellinen käsite.
RV kirjoitti:Paska uutinen, ja yllättävä. Itse ainakin käyttänyt, busseja vaan ei kulje niin on joutunut baarireissuilla patikoimaan 3,5 Km:n matkan liityntäbussin reittiä...
Eli suora yöbussi palvelisi tarpeitasi huomattavasti paremmin kuin metro, joka jättää 3,5 kilometrin päähän kohteesta. Mut onhan se metro helkkarin makee tietysti.
RV kirjoitti:Luultavasti tämä johtuu koko historiamme läpi johtuneista pinttyneistä tavoista, että yöllä nukutaan ja sunnuntaina on pyhäpäivä (esim. "pyhä"päivien aukiolokiellot ja joukkoliikenteen puute ovat jotakin käsittämätöntä vuonna 2014; ei ne meidän "pyhäpäivät" edes ole pyhiä kaikille, ja minun voi sattua tekemään mieli Tapaninpäivänä sinappia kun loppui ja kinkkua jäljellä!).
Ehkä tämä johtuu myös siitä, että pääkaupunkiseutu on liian pieni ja harvaan asuttu, jotta yöllä kulkevalle metrolle olisi tarvetta. Yöllä ei ole ruuhkiakaan, joten bussilla pääsee kotiovelle usein paljon nopeammin kuin yömetrolla.
Avatar
tekijänä RV
#71457
En jaksa quottailla neljää eri osiota, joten vastaan järjestyksessä, vaikka meinasin jättää sen tekemättä.

1. Miltä kuulostaa 20-40-kerroksiset tornit Finnoossa? Ehkä turhan rohkeaa visiointia, mutta kuten olen aikaisemmin todennut, 40sta tulee 20, ja joka tapauksessa lisärakentamista Finnooseen on tulossa, ja paljon.

2. Erittäin merkittävä rakentamisen määrä on mielestäni kyseessä silloin, kun kyseessä on tuhansia asuntoja ja työpaikkoja, kuten nyt.

3. Rautatieasemalta kyllä, mutta vain pikana. Muuten matka on hidas ja epämukava. Helsingin kaupunkibussi täynnä kännisiä örveltäjiä niin ettei edes mahdu laattaamaan lattialle. Kamoon. Pikana isommalla kalustolla taas matka sujuu vain harvoilla pysäkkiväleillä. Tämä on kätevämpää toteuttaa metrolla, koska se ei kulje maan päällä liikennevaloissa jotka yölläkin palaa. Lisäksi, mistä ihmeestä tietää miten kaukana jonkun kotiovi on joltakin tietyltä bussipysäkiltä.

4. Kyllähän tuommoinen 1,5 miljoonan asukkaan seutu on sellainen tuppukylä. Ei sellaista karttaankaan viitsi merkitä. Ei sellaisesta tietenkään löydy ketään matkustamaan minnekään, mitä nyt mummoja ratikassa jouluna menossa lahjoittamaan villasukkia.

Yöllä ei ole ruuhkia, eikä bussejakaan aiheuttamassa niitä. Kannatan liityntäbussien yötoimintaa tietenkin.

Lopuksi, kyllä valtaenemmistö tämän ketjun lukijoistakin on tässä asiassa, eli että tälle seudulle kannattaa rakentaa metro, samaa mieltä minun kanssani, vaikka pari äänekästä nimimerkkiä huutelee mihin rakoon voi vaikka kaikki on jo rakenteilla. Nyt espoolaiset sitten keskittymään Kehä Ykköseen ja Kakkosen vähintään Matinkylän-Piispansillan liittymään, jonka piti liittyä saumattomasti tähän hankkeeseen. Ja muista. Konsensus ;)
Avatar
tekijänä RV
#71460
Tande kirjoitti:Johan Kivenlahden metron vaateeksi esitettiinkin lisärakentamista... On silkkaa pessimismiä ajatella, ettei mitään muka tulisi.
Negatiivikoista puhuttiin aikoinaan Talossa. Heidän ainoa tarkoitus näyttäisi olevan tyrmätä jopa omat ideansa paskoina. Vain ratikat säästyvät kritiikiltä, olettaen tietenkin vain sen että niitä ei kannata väärä nimimerkki. Heidän ignoroiminen voisi toimia tai sitten ei, ja se olisi vaikeaa. Eräät negatiivikoivat sivistyneemmin ja faktapohjaisestikin joskus, toiset, no, yllä on esimerkki.

Saunalahden pysäkkikin lobataan todnäk kuten olen toitottanut, koska alueelle suunnitellaan niin paljon rakentamista eikä sellaista enää hyväksytä ilman joukkoliikenneyhteyksiä. Saunalahden asukkaat haastattelussa toivoivat syvästi metron toteutuvan, kun kaivoin 2013 kesän artikkeleita Kaksi artikkelia samalta päivältä väitti päinvastaista, eli a) Saunalahti on mukana, tai b) ei ole.

Varikkoraide tulee jokatapauksessa pohjaksi Saunalahteen saakka kuten Vuokin satamaankin rakennettu on varmaan visioitu tulevaisuudeksi. Luontevin jatko tulevalle jopa 50 000 asukkaan Saunalahti-Kauklahti-Hista-ELSA-rata-välille on tietenkin metron jatke.
tekijänä sekovene
#71462
RV kirjoitti:1. Miltä kuulostaa 20-40-kerroksiset tornit Finnoossa? Ehkä turhan rohkeaa visiointia, mutta kuten olen aikaisemmin todennut, 40sta tulee 20, ja joka tapauksessa lisärakentamista Finnooseen on tulossa, ja paljon.
Minähän sanoin, että tuonne ei ole tulossa mitään merkittävää, paitsi ehkä tsägällä Finnooseen. Finnoo ei ole peruste rakentaa metroa Kivenlahteen.
RV kirjoitti:2. Erittäin merkittävä rakentamisen määrä on mielestäni kyseessä silloin, kun kyseessä on tuhansia asuntoja ja työpaikkoja, kuten nyt.
Jos metron jatkamisesta tuonne haaveillaan, niin aseman ympäristö pitäisi kyllä kaavoittaa vähintään jollain ykkösen aluetehokkuudella. Ei tule tapahtumaan.
RV kirjoitti:3. Rautatieasemalta kyllä, mutta vain pikana. Muuten matka on hidas ja epämukava. Helsingin kaupunkibussi täynnä kännisiä örveltäjiä niin ettei edes mahdu laattaamaan lattialle. Kamoon. Pikana isommalla kalustolla taas matka sujuu vain harvoilla pysäkkiväleillä. Tämä on kätevämpää toteuttaa metrolla, koska se ei kulje maan päällä liikennevaloissa jotka yölläkin palaa. Lisäksi, mistä ihmeestä tietää miten kaukana jonkun kotiovi on joltakin tietyltä bussipysäkiltä.
Ok.
RV kirjoitti:4. Kyllähän tuommoinen 1,5 miljoonan asukkaan seutu on sellainen tuppukylä. Ei sellaista karttaankaan viitsi merkitä. Ei sellaisesta tietenkään löydy ketään matkustamaan minnekään, mitä nyt mummoja ratikassa jouluna menossa lahjoittamaan villasukkia.
Et nähtävsti kykene muuhun kuin binääriajatteluun. 1,5 miljoonaa asukasta on ihan kunnioitettava määrä, mutta maanalaiset raskasmetrot eivät tuollaisessa ympäristössä voi operoida öisin ilman että se tuottaa aivan järkyttävää persnettoa veronmaksajille.
RV kirjoitti:Yöllä ei ole ruuhkia, eikä bussejakaan aiheuttamassa niitä. Kannatan liityntäbussien yötoimintaa tietenkin.
Jeesus sentään.
RV kirjoitti:Lopuksi, kyllä valtaenemmistö tämän ketjun lukijoistakin on tässä asiassa, eli että tälle seudulle kannattaa rakentaa metro, samaa mieltä minun kanssani, vaikka pari äänekästä nimimerkkiä huutelee mihin rakoon voi vaikka kaikki on jo rakenteilla. Nyt espoolaiset sitten keskittymään Kehä Ykköseen ja Kakkosen vähintään Matinkylän-Piispansillan liittymään, jonka piti liittyä saumattomasti tähän hankkeeseen. Ja muista. Konsensus ;)
Tästä ketjusta ei ole niin väliksi, mutta kyllä se menee ihan tosimaailmassakin niin, että valtaenemmistö kannattaa raskasmetroja Espoon metsien alle - ei niitä muuten rakennettaisi. Minusta on ihan hyvä, että jotkut uskaltavat seistä valtaenemmistö vastaankin. Tosin Kivenlahden metrossa ei valtion virallisten laskelmienkaan mukaan ollut mitään järkeä. Se vaan päätettiin tehdä.
Tande kirjoitti:Johan Kivenlahden metron vaateeksi esitettiinkin lisärakentamista... On silkkaa pessimismiä ajatella, ettei mitään muka tulisi.
Totta kai sinne jotain tulee. Kilometrin säteelle Soukan asemasta saattaa tulla pari tuhatta asukasta lisää jne. Tuonne ei kuitenkaan ikinä tulla rakentamaan niin paljoa, että metro olisi perusteltu liikenneväline.
RV kirjoitti:Negatiivikoista puhuttiin aikoinaan Talossa. Heidän ainoa tarkoitus näyttäisi olevan tyrmätä jopa omat ideansa paskoina. Vain ratikat säästyvät kritiikiltä, olettaen tietenkin vain sen että niitä ei kannata väärä nimimerkki. Heidän ignoroiminen voisi toimia tai sitten ei, ja se olisi vaikeaa. Eräät negatiivikoivat sivistyneemmin ja faktapohjaisestikin joskus, toiset, no, yllä on esimerkki.
Itse näkisin asian niin, että vain kustannustehokkaat ratkaisut säästyvät kritiikiltä. Lisäksi väitän, että faktoissa suurimmat puutteet ovat siellä päässä.
Avatar
tekijänä RV
#71465
Soukka on tiivis lähiö. Espoonlahti on tiivis keskus. Myönsit että Finnooseen rakennetaan. Kivenlahdessa on tornejakin oikein kolmin kappalein. Vänkäät periaatteesta, enkä jaksa vänkää vastaan enää kun perustelut on osaltani annettu ja ne ovat riittävät. siinä olet oikeassa, ettei osuutta olisi suinkaan tarvinnut tehdä koko osuudeltaan maanalaiseksi - sillähän minäkin perustelen avoimet kaupunkimoottorikadut, että minne mahtuu voi laittaa.
Viimeksi muokannut RV, 18.12.14 01:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä sekovene
#71468
RV kirjoitti:Soukka on tiivis lähiö.
Ei ole.
RV kirjoitti:Espoonlahti on tiivis keskus.
Ei ole.
RV kirjoitti:Myönsit että Finnooseen rakennetaan.
Niin? Finnoo on asemista ensimmäinen, joten sinne rakentaminen ei perustele jatkoa Kaitaalle tai muualle skutsiin.
RV kirjoitti:Kivenlahdessa on tornejakin oikein kolmin kappalein.
Uu, että ihan kolme tornia. Tiivis sekään ei kuitenkaan ole. Katso vaikka tästä, mikä on tiivistä ja mikä ei: https://a.tiles.mapbox.com/v4/hannes.ij ... 54/24.9458
RV kirjoitti:Vänkäät periaatteesta, enkä jaksa vänkää vastaan enää kun perustelut on osaltani annettu ja ne ovat riittävät.
Vänkään periaattesta ja siksi että vänkääminen on kivaa. Jos perustelusi ovat luokkaa "Espoonlahti on tiivis keskus", niin ne ovat täysin riittämättömät.
RV kirjoitti:siinä olet oikeassa, ettei osuutta olisi suinkaan tarvinnut tehdä koko osuudeltaan maanalaiseksi - sillähän minäkin perustelen kaupunkimoottorikadut, että minne mahtuu voi laittaa.
Nyt ollaan jo vähän lähempänä yhteiysymmärrystä. Sitten kun vielä hoksaat, että oranssi raskasmetro ei taivu tuonne maanpäällisenä, niin jossain vaiheessa varmaan hiffaatkin mikä sen raideratkaisun olisi pitänyt alun perin olla.
Avatar
tekijänä RV
#71469
Jos ei Soukka ole tiivis, niin ei sitten mikään. Koostuu 12 krs torneista mutta joo, pitäisihän sitten pistää 50-kerroksisia umpikortteleita Kirkkonummelle että oltaisiin jo melkein oikealla tasolla. Ei ole ei ole argumentti. Turha linkkaa noita tiiviyslukukarttoja. Soukka on suomalaisesta näkökulmasta tiivis, kuten Espoonlahti, Matinkylä, Koivukylä, Kerava, Tikkurila, Vuosaari jne jne jne.
tekijänä hmikko
#71471
RV kirjoitti:Jos ei Soukka ole tiivis, niin ei sitten mikään. Koostuu 12 krs torneista
Kaksitoistakerroksisia taloja on siellä kaksi kappaletta. Vastaavat neljää kuusikerroksista. Sitten on parkkikenttää ja lähiömetsää. Pienen vertailun vuoksi: Soukka, Etelä-Leppävaara ja Kamppi samassa mittakaavassa (Googlen satelliittikuvat).

En epäile, etteikö kakkien Länsimetron jatkeen metroasemien viereen rakennettaisi lisää. Vika kannattavuusväittämissä vaan on määrä. Jos ja kun suunnittelu on vastaavaa kuin Niittykummussa ja Jousenpuistossa/Urheilupuistossa, niin siitä ei synny läheskään semmoista määrää kerrosneliöitä ja asuntoja kuin johtaja Louko esitti heittona alkusyksystä.
tekijänä sekovene
#71485
RV kirjoitti:Jos ei Soukka ole tiivis, niin ei sitten mikään.
Repesin.
RV kirjoitti:Koostuu 12 krs torneista mutta joo, pitäisihän sitten pistää 50-kerroksisia umpikortteleita Kirkkonummelle että oltaisiin jo melkein oikealla tasolla. Ei ole ei ole argumentti.
Taas tätä mustavalkoajattelua. "50-kerroksisen umpikorttelin" ja Soukan metsälähiön väliin mahtuu aika paljon kaikenlaista. Monet keskieurooppalaiset pientaloalueetkin ovat tehokkaammin rakennettuja kuin Soukka. 12-kerroksista torneista hmikko sanoikin jo oleellisen: niitä on peräti kaksi kappaletta.
RV kirjoitti:Turha linkkaa noita tiiviyslukukarttoja.


Kieltämättä faktat ovat joskus kauhean ikävystyttäviä ja haittaavat hyvää mutuilua.
RV kirjoitti:Soukka on suomalaisesta näkökulmasta tiivis, kuten Espoonlahti, Matinkylä, Koivukylä, Kerava, Tikkurila, Vuosaari jne jne jne.
Sovitaan sitten, että Soukka on "suomalaisesta näkökulmasta tiivis". Maanalaista metroa sinne ei kuitenkaan kannattaisi vetää, koska se ei riitä, että on "suomalaisesta näkökulmasta tiivis", vaan pitäisi olla ihan oikeasti tiivis. Maanalainen metro on nimittäin ihan oikeasti kallis rakentaa ja ylläpitää, eikä vain "suomalaisesta näkökulmasta kallis rakentaa ja ylläpitää". Ja jotta siitä kalliista investoinnista olisi hyötyä, pitäisi käyttäjiäkin olla oikeasti paljon, eikä vain "suomalaisesta näkökulmasta paljon".

Toivotan kyllä onnea Soukan, Kaitaan ym. tiivistyshankkeille, mutta Niittykummun kokemuksista viisastuneena en odota suuria.
Avatar
tekijänä Kantti
#71871
Taloussanomissa oli kiinnostava kirjoitus länsimetrosta, ja vähän muustakin siinä samalla. Täällä kehä kolmosen ulkopuolella, periodialueella, on vain pakko hämmästellä sumplimisia ja liikuteltavia rahamääriä jotka pk-seudulla lentelevät kuin syksyn lehdet tuulien mukana. Samanlainen olo tulee kuin aikanaan metro-Valtasen aikana metron rakentamista aloitettaessa. Silloin junailuista käytiin oikeuttakin melko korkealla valtakunan tasolla.
Rahaa kyllä löytyy, joihinkin projekteihin. Jossakin.
Metrofarssi paisuu

Pääkaupunkiseudun metrosotku on jälleen yksi onneton luku teokseen, joka kertoo huonosta osaamisesta julkisissa hankinnoissa.

Helsingin kaupunginhallitus pani maanantaina pisteen yhdelle metrohankkeen sivuraiteelle, kun se päätti purkaa Siemensin kanssa tehdyn sopimuksen metron automatisoinnista. Piste ei kuitenkaan korjaa historiallisen huonoa projektia, joka tulee aiheuttamaan vielä paljon ihmettelyä lähivuosina.

Länsimetron hinta on normaalin julkisen investoinnin tapaan yli kaksinkertaistunut alustavasta arviosta. Alkujaan hintalapuksi piti tulla 400 miljoonaa, mutta nyt arviot liikkuvat miljardin molemmin puolin. Metromiehet itsekin puhuvat jo yli 900 miljoonasta, joten todennäköisesti miljardin raja paukkuu rikki helisten.

Koko projektin radikaalein innovaatio oli Espoon kaupungin halu tehdä länsimetroon normaalia lyhyemmät laiturit säästösyistä. Automatisoinnin piti tehdä liikenteestä niin sujuvaa, että vuorovälejä voidaan lyhentää merkittävästi. Kun nyt jo neljä vuotta myöhässä olevat järjestelmät myöhästyvät lisää, joutuvat itähelsinkiläiset todennäköisesti seisomaan ruuhka-aikaan, että espoolaiset saavat ajella metrolla. Onneksi Espoo ei sentään huomannut vaatia metroon autovaunuja.

Lisää mutkia on odotettavissa, kun päättäjät yrittävät pitää vanhoilla järjestelmillä kiinni lyhyistä vuoroväleistä. Tämä nostaa muun muassa palkkakustannuksia ja lisää väistämättä häiriöitä, joiden takia matkustajat todennäköisesti joutuvat yhä useammin odottelemaan viivästynyttä metroa.

Jännittävä näytös nähdään myös tuomioistuimessa, jossa Siemens ja Helsingin kaupungin liikennelaitos kiistelevät siitä, oliko tilaajalla oikeus purkaa sopimus saksalaisyhtiön kanssa. Veronmaksajana pelkään, että kaupunki on enemmän oikeassa, mutta Siemensillä on paremmat lakimiehet. Toivottavasti pääkaupunkilaisten asiaa ei aja ainakaan Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri, jota HKL:n johtokunta kehotti purkamaan Siemensin kanssa tehdyn sopimuksen jo toukokuussa 2012. Saurin ajatukset olivat ilmeisesti tuolloin sosiaalisessa mediassa eivätkä tässä maailmassa

Suomi on rahastusautomaatti
Pääkaupungin metrofarssi on vain yksi esimerkki julkisen sektorin oudoista hankkeista. Yhtä villiä hölmöläistouhua on Helsingin sinnikäs halu saada Kauppatorin kupeeseen Guggenheimin museo.

Oudoin vaihe hankkeessa on tähän mennessä ollut se, että Helsinki tilasi selvityksen hankkeen kannattavuudesta Guggenheim-säätiöltä. Säätiö sai itse selvittää, kannattaako sen ottaa kaupungilta vastaan arvokas tontti, parin sadan miljoonan rakennus ja parin miljoonan vuosittaiset lisenssimaksut. Tästä selvityksestä Helsingin kaupunki siis maksoi Guggenheim-säätiölle tietoisena siitä, että tällaiset selvitykset ovat säätiön liiketoimintaa.

Näin kaupunki toimii ulkomaisen säätiön kanssa, kun samaan aikaan kotimainen Amos Andersonin säätiö sanoo tekevänsä uuden museon ilman julkista tukea. Kaupunki ilmeisesti ajattelee, että "ei tyhmä ole se, joka pyytää, vaan se joka ei pyydä".
Jos joku hankintajohtaja yksityisessä yrityksessä sortuisi moiseen menettelyyn, saisi hän palauttaa työpaikan avaimet samana päivänä.

Ulkomaiset investoinnit ovat toki enemmän kuin tervetulleita Suomeen. Tarve ei kuitenkaan ole niin huutava, että suomalaisten kannattaisi suostua mihin tahansa ehtoihin. Nykyisellään pienestä Suomesta näyttää tulleen kansainvälisille toimijoille rahastusautomaatti, jonka varaan voi nojata silloinkin, kun muualla on hiljaista.

Onneksi tästä on poikkeuksiakin kuten työ- ja elinkeinoministeriön junailema STX-operaatio, jossa maan hallitus kieltäytyi suostumasta korealaisten "kiristykseen".

Hankintaosaamista julkiselle sektorille
Suomessa keskustellaan nyt kiivaasti siitä, mistä asioista julkinen sektori voisi säästää. Hankintaosaamisen parantaminen voisi tuoda merkittäviä säästöjä, joiden avulla esimerkiksi Helsingin kaupunki voisi välttää vaikkapa muutaman päiväkodin sulkemisen.

Tähän mennessä poliittiset päättäjät eivät ole kaupungilta paljoa osto-osaamista vaatineet. Eivät Helsingissä eivätkä varmaan monessa muussakaan kaupungissa. Tämä näkyy muun muassa ylihintoina ja huonona laatuna, kun julkinen sektori on investoinut tietojärjestelmiin tai rakentamiseen.

Veronmaksajien rahoja käyttävien ostajien pitää oppia vaativiksi asiakkaiksi. Vaativa asenne kehittää myös kotimaisia yrityksiä, jotka oppivat asioimaan osaavan asiakkaan kanssa. Vientimarkkinoilla ostajat osaavat nimittäin panna myyjän tiukoille.
http://www.taloussanomat.fi/kolumnit/20 ... luetuimmat
Avatar
tekijänä Janne_H
#73436
HS.fi, 24.3.2015 kirjoitti: Espoon kaupunkisuunnittelun uusi johtaja aikoo ottaa länsimetrosta kaiken hyödyn irti
Olavi Loukon seuraajaksi valittu Olli Isotalo ei haikaile Espooseen yhtä keskustaa.

Kuva

Vuorokausi valintansa jälkeen, Espoon tuleva teknisen toimen johtaja Olli Isotalo vaikuttaa vielä hieman hämmentyneeltä.

"En oikein ole vielä ehtinyt mukaan tähän karkeloon, koska vaikka olin kärkiviisikossa, tämä tuli hieman äkisti ja yllättäen", Espoon teknisen toimen kehittämisjohtajana nykyään työskentelevä Isotalo sanoo.

Isotalo nappasi murskavoiton, kun Espoon kaupunginvaltuusto äänesti teknisen toimen johtajan Olavi Loukon seuraajasta maanantai-iltana.

Isotalo jätti taakseen esimerkiksi Helsingin entisen apulaiskaupunginjohtajan Hannu Penttilän (sd), joka sai vaalissa 15 ääntä. Lahden teknisen ja ympäristötoimialan johtaja Matti Kuronen (vihr.) keräsi vaalissa 13 ääntä.

Espoossa teknisen toimen johtaja hoitaa samantasoisia tehtäviä kuin kaupunkisuunnittelusta vastaava apulaiskaupunginjohtaja Helsingissä.

Isotaloa on luonnehdittu Olavi Loukon oikeaksi kädeksi, sillä hän on johtanut toimialan esikuntaa ja toiminut Loukon varamiehenä.

"Vaikea olisi toimia varamiehenä ja tukemassa toimialajohtoa, jolleivät vastaavanlaiset hommat kutkuttaisi itseäkin", Isotalo myöntää.

Kaupungin kaavoitus, tontit, rakentaminen ja kehityshankkeet ovat Isotalolle tuttuja.

Tulevien vuosien suurimpana haasteena Isotalo pitää kaiken mahdollisen hyödyn saamista irti länsimetron "kehitysvyöhykkeestä" eli Ruoholahdesta Kivenlahteen ulottuvasta Espoosta.

"Kaavoitukselle pitää asettaa riittävän kovat ja kunnianhimoiset tavoitteet", Isotalo linjaa.

Tällä hän tarkoittaa sitä, että metron varrelle ei rakenneta löysää eikä liian matalaa.

"Mutta ei se tarkoita pilvenpiirtäjienkään rakentamista joka paikkaan", Isotalo naurahtaa.

Isotalon Espoossa mahtuvat asumaan niin liito-oravat kuin ihmisetkin, hän vakuuttaa.

Espoota on toisinaan moitittu siitä, että Suomen toiseksi suurin kaupunki ei ole kaupunki, vaan rykelmä lähiöitä. Eikä yhtä suurta keskustaa saada Isotalon aikakaudellakaan.

"Tuntuisi todella vanhanaikaiselta lähteä suunnittelemaan yhden keskustan ruutukaavakaupunkia. Nimenomaan verkostomainen kaupunki on se, jolla saadaan palvelut lähelle asukkaita."
http://www.hs.fi/kaupunki/a1427172183025
Avatar
tekijänä Krio
#73440
"Tuntuisi todella vanhanaikaiselta lähteä suunnittelemaan yhden keskustan ruutukaavakaupunkia. Nimenomaan verkostomainen kaupunki on se, jolla saadaan palvelut lähelle asukkaita."

Kai se Espoon kaltaisen lähiörykelmä vaatiikin verkostomaisuutta, kun sen kaupungin rakentaminen Leppävaaran ja Tapiolan ulkopuolelle tarkoittaa SimCitystä tuttua "tuhoa kaupunki"-toimintoa.
tekijänä hmikko
#73442
Janne_H kirjoitti:
HS.fi, 24.3.2015 kirjoitti: Ruoholahdesta Kivenlahteen ulottuvasta Espoosta.
Tuo selvästi suunnittelee Lauttasaaren liittämistä Espooseen.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 33