pallo kirjoitti:Pystytkö heittään lähteen tuolle "metro on 10 kertaa kalliimpi kuin ratikka"-lausahdukselle. Oman järkeilyni mukaan metro kampista laajasaloon, noin suunnilleen voisi maksaa ehkä miljardi euroa. Epäilen vahvasti, että kruunusiltoja ja kaikkea ratikkainfraa rakennettaisiin alta 100 miljoonan. Lisäksi metro on huomattavasti nopeampi ja mukavampi, varsinkin talvella kun ei tarvitse odotella ulkona. Se on totta, että pysäkkejä on harvemmalti. Enemmän kävelyä = jopa kansanterveydellistä hyötyä?
Lähde oli stetson. Voihan se hyvinkin olla vain 2-3 kertaa kalliimpi, mutta näillä spekseillä sen pitäisi olla sporaa halvempi, jotta se kannattaisi rakentaa. Nopeudessa ja mukavuudessa ei luultavasti olisi suurta eroa, mutta kylmyysasiaan sen verran, että metroasemalle olisi huomattavan pitkä liityntä- tai kävelymatka, joten kyllä siinäkin pitäisi värjötellä ulkona. Ja voisihan ne Laajasalon sporapysäkit rakentaa lämmitetyiksi kopeiksi, jos tällä asialla olisi oikeasti merkitystä.
pallo kirjoitti:Tietenkin ideaalitilanteessa metro jatkuisi Kampista pohjoiseen. Käsittääkseni tätä pohjoista linjausta jo (tai ainakin pian) valmistellaan Pasilan ratapihalla. Ja tuskin nuo sillatkaan mitään varsinaisia palveluksia ympäristölle ovat joten siinä mielessä ympäristökortin käyttö on kyseenalaista.
Ideaalitilanteessa metroasemia olisi yli 9000, mutta tämä ei ole ideaalimaailma ja rahaa on rajallisesti.
pallo kirjoitti:Tämä "ratikkapuolueen" argumentointi on muutenkin erikoista. Metroa puoltaviin postauksiin tulee miinusta mm. perusteluilla "Hehe", ja sitten heitellään täysin poskettomia kustannuslaskelmia vailla minkäänlaisia lähdeviittauksia.
Pata kattilaa soimaa. Itse annoit minulle miinuksen, kun kerroin sen tosiasian, että Länäri-bussi Espoonlahdesta Kamppiin on nopeampi kuin Länsimetron jatke Espoonlahdesta Kamppiin tulee olemaan, byhyy xD. Lapsellinen metrofanituksesi on niin rasittavaa, että tulen antamaan jokaisesta lapsellisesta metrofanitusviestistäsi miinuksia for shits and giggles.
Hehe.
hepo kirjoitti:Silta on haitallinen ja kallis.
Niin on. Samoin on Kulosaaren silta ja kaikki muut sillat sekä kaikki metrotunnelit, autotiet ja rakennukset. Helpointa on aina olla tekemättä mitään.
hepo kirjoitti:Laajasalolaiset ovat matkalla metrolle, jolla pääsee eteenpäin niin itään kuin länteenkin. Vain 15% laajasalolaisista on matkalla on Helsingin niemelle. Miksi laajasalolaiset pakotettaisiin matkaamaan hitaasti keskustaan raitiovaunulla? Tarkoitushan ajaa alas nykyinen syöttöliikenne Herttoniemen mertroasemalle. kahta liikennejärjestelmää ei kuulemma ole varaa pitää yllä.
Muistan lukeneeni, että noin neljäsosa laajasalolaisista matkustaa jo nyt kantakaupunkiin. Kruunuvuorenrantaan muuttavilla tämä luku tulee luultavasti olemaan olennaisesti suurempi, koska sieltä tulee olemaan niin hyvät yhteydet kantakaupunkiin. Enkä kyllä millään usko, että parantuneet yhteydet länteen tarkoittaisivat, että yhteydet Herttoniemeen lakkautettaisiin. Mistä olet tuollaista kuullut? Sitä paitsi samaa uhkakuvaa voi maalailla myös metrovaihtoehdon kohdalla, varsinkin kun se on investointina kalliimpi ja oletettavasti myös käyttökustannuksiltaan kalliimpi.
hepo kirjoitti:Helsingin raitiotiejärjestelmähän on tutkitusti Euroopan hitaimpia, keskinopeus muistaakseni 16km/h.
Tämä on totta ja kyseessä on ongelma, joka pitää korjata. Ja se on myös mahdollista korjata, kuten muun Euroopan esimerkit osoittavat. Tosin Laajasalon sporayhteyden kanssa tällä ei ole suurta merkitystä, koska kyseiseen yhteyteen kuuluu mm. kolmen kilometrin pätkä, jonka voi ajaa ihan yhtä lujaa kuin metrolla. Lisäksi metromatkassa tulisi tasonvaihdot sekä pidemmät kävelymatkat molemmissa päissä, joten keskimääräisellä matkalla kantakaupunkiin spora olisi usein jopa nopeampi. Kustannuksiin ja tasonvaihtoihin liittyen sen verran, että YVA:ssa todetaan seuraavaa:
"Metro Kamppi–Laajasalo; kalliotunneli.
Tavoitteena on ollut löytää mahdollisimman lyhyt kokonaan kalliotunneliin sijoittuva metroyhteys Laajasaloon. Siihen sisältyy Kruunuvuorenselän kohdalla heikkousvyöhykkeiden vuoksi merkittäviä teknisiä ja taloudellisia riskejä. Heikkousvyöhykkeeltä ei ole tietoa kalliolaadusta eikä kalliopinnan tarkkaa sijaintia myöskään tiedetä. Lisäksi pelastustoimen vaatimukset ja riskien hallinta voi tuoda huomattaviakin lisäkustannuksia ratkaisuun. Noin kaksi kilometriä pitkällä meriosuudella ei ole mahdollisuutta järjestää poistumisteitä, ilmanvaihtokuiluja ja työtunneleita suoraan pinnalle. Siksi syvätunneliyhteys edellyttää kolmen tunnelin järjestelmää. Kolmiaukkoisessa tunnelissa erillinen huoltotunneli toimii samalla pelastuslaitoksen hyökkäystienä ja erillisenä poistumistienä. Tunneli sijoittuu syvimmillään 62 metrin syvyydelle meren pinnasta. Poistumisportaiden lähtötasot Katajanokalla ja Kruunuvuorenrannassa sijoittuvat noin 50 metriä maan pinnan alapuolelta alkaviin pystykuiluihin, mikä tekee niiden käytön hankalaksi. Samalta tasolta alkaisivat ilmastointikuilut ja työtunnelit. Kruunuvuorenrannan metroasema sijoittuu poikkeuksellisen syvälle."
Suomeksi: tunneli ei todellakaan rakennu länsimetron kilometrihinnalla ja asemat ovat niin helvetin syvällä, että jo niiden vuoksi matka-aikaan voi lisätä molemmissa päissä 3-4 minuuttia.
hepo kirjoitti:Järkevä tapa hoitaa Laajasalon liikenne on tehokas syöttöliikenne metrolle Herttoniemeen, vaikka raitiovaulla, jos niitä halutaan.
Syöttöliikenne Herttoniemeen tulee joka tapauksessa. Entä mihin sinulta se metrovaihtoehto nyt yhtäkkiä unohtui? Suora yhteys länteen kannattaa jättää tekemättä vain jos halutaan tehdä Kruunuvuorenrannasta pussinperällä sijaitseva slummi. Asia visuaalisesti esitettynä:
hepo kirjoitti:Metrolle löytyy hyvää kalliota kun ei mene suoraan Katajanokalta Laajasaloon. On muitakin linjauksia. Ja tekee Espoon metrokin mutkia. Mitään betonitunneleita ei tarvita. Tarvitaan vaan avointa mieltä. Nyt joku on päättänyt että raitiovaunut on kivoja, realismista ei tietoakaan. Kannattaisi miettiä asia kokonaan uudestaan, pitää tehdä sellainen liikenneratkaisu, joka oikeasti palvelee asukkaita.
No piirrä se muu linjaus. Tuo on ihan tyhjää suunpieksentää muuten, realismista ei tietoakaan.