Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä RV
#70990
Tällaista kaivattiinkin, mutta pikemminkin sillan/tunnelin tulisi haarautua sekä Porkkalankadun että Länsiväylän kohdalta. Sääli vanhaa siltaa :/
tekijänä sekovene
#71013
Pistetään vaikka tänne, kun Pisararadan otsikossa meni off-topiciksi, eikä RV suostunut vastaamaan kysymykseen.
RV kirjoitti: Pikaraitiotie on kuollut idea 1930-luvulta ja ylimääräinen rasite jo 7 eri liikennemuodon kuormittamalle kaupungille.
RV kirjoitti:Seitsemän liikennemuotoa: autoilu, bussit, metro, lähijuna, sporat, kävely ja pyöräily ;)
Miten tämä määrittely on tehty ja miksi lukeman tulee olla juuri seitsemän? Onko taustalla taikauskoa, vai mitä? Mitä ehdotat esimerkiksi Tukholmalle ratkaisuksi tilanteeseen, jossa siellä on yhteensopimattomia raideliikennemuotoja ties kuinka monta? Entä onko tämä este esimerkiksi visioimasi Hyrylän turhakemetron rakentamiselle? Sitä kun ei kuitekaan operoitaisi samalla kalustolla kuin itämetroa.
Avatar
tekijänä RV
#71020
sekovene kirjoitti:Pistetään vaikka tänne, kun Pisararadan otsikossa meni off-topiciksi, eikä RV suostunut vastaamaan kysymykseen.
RV kirjoitti: Pikaraitiotie on kuollut idea 1930-luvulta ja ylimääräinen rasite jo 7 eri liikennemuodon kuormittamalle kaupungille.
RV kirjoitti:Seitsemän liikennemuotoa: autoilu, bussit, metro, lähijuna, sporat, kävely ja pyöräily ;)
Miten tämä määrittely on tehty ja miksi lukeman tulee olla juuri seitsemän? Onko taustalla taikauskoa, vai mitä? Mitä ehdotat esimerkiksi Tukholmalle ratkaisuksi tilanteeseen, jossa siellä on yhteensopimattomia raideliikennemuotoja ties kuinka monta? Entä onko tämä este esimerkiksi visioimasi Hyrylän turhakemetron rakentamiselle? Sitä kun ei kuitekaan operoitaisi samalla kalustolla kuin itämetroa.
Katsohan Pisaran viimeinen viesti sivulta 12 :) En jaksa enempiä vääntää henkilön kanssa, joka vastustaa kaikkea. Sen voin kuitenkin tässäkin vielä sanoa, että Hyrylän metro on HELSINGIN KAUPUNGIN ideoima. Itse kytkisin sen ja Klaukkalan radan luontevasti Viinikkalan ja Ruskeasannan asemiin. Näin kaksi merkittävää asutuskeskusta saisivat raideyhteyden. Hyrylän rataa jatkaisin Riihimäen radalle, johon se voisi yhtyä jossakin Jäkessä.
tekijänä sekovene
#71024
RV kirjoitti:Katsohan Pisaran viimeinen viesti sivulta 12 :)
Tämäkö?
RV kirjoitti:Ensinnäkin Hyrylän metro on Helsingin Kaupungin visio jatkeeksi Lentokenttäradasta. Itse toteuttaisin lähijunana, joka voisi yhdistyä Jäkessä Riihimäen rataan. Vai eikö joukkoliikenne kelpaa?

Toiseksi, vastaanpa, etteivät lentokoneet ole maanpäällisiä liikennemuotoja, joten niitä eivät aikansaeläneet järjettömät ratikkaideat häiritse, ellei niistä tehdä lentävää versiota.

Ja niin, "toimivia" esimerkkejä autoilun kustannuksella. Ei käy. Lisää jonotuspakokaasua ei kaivata. On se Nordenskjöldinkatu/Helsinginkatu/Hämeentie niin mukava satojen metrien pituisten haisevien jonojensa kanssa, kun liikennevaloja on 100 metrin välein, ja mukaan muka pitäisi tunkea vielä lisää liikennettä häiritsevää ratikkaa _liikennevaloetuuksineen_. Sporia näillä kaduilla jo on, sentään omilla kaistoillaan. Täydessä liityntäliikenteen bussissa helteellä istuminen on paratiisia verrattuna raitiovaunuun. Pisteet Turun Kokoomukselle järjettömän hankkeen tukemisen lakkaamisesta.
Ei tuossa näytä olevan mitään perustelua numeron seitsemän maagisuudelle. Sinähän tässä vastustat asioita sillä perusteella, että Helsingissä on jo seitsemän liikennemuotoa. Voisitko vihdoin vähän avata taustoja tämän jutun ympärillä? Haittaako se sitten Töölön metron toteuttamista? Ei sitäkään luultavasti itämetron kanssa yhteensopivaksi tehtäisi. Onko sulla jotain lähdettä, jossa sanotaan, että lukua seitsemän ei sovi ylittää? Jatkan tätä cp-vammaista jankkaamista niin kauan, että myönnät repineesi tuonkin perustelun perseestäsi, koska järkiperusteluja et keksi.

Sivumennen sanoen höpinäsi siitä, että liikennevaloetuudet haittavat autoja menee jo idioottimaisuuden tuolle puolen. Toimivat etuudet nimenomaan näyttävät sporalle "vihreää" vain silloin kuin se on tarpeen. Nythän nuo valot näyttävät ihan miten sattuu ja välillä palaa nuolivalot turhan päitenkin.
RV kirjoitti:Sen voin kuitenkin tässäkin vielä sanoa, että Hyrylän metro on HELSINGIN KAUPUNGIN ideoima. Itse kytkisin sen ja Klaukkalan radan luontevasti Viinikkalan ja Ruskeasannan asemiin. Näin kaksi merkittävää asutuskeskusta saisivat raideyhteyden. Hyrylän rataa jatkaisin Riihimäen radalle, johon se voisi yhtyä jossakin Jäkessä.
Kivat sulle. Itsehän rakentaisin maglevin.
Avatar
tekijänä RV
#71288
Näin esim. ruotsalaisia moottoritiehankkeita ja itse teitä seuraten ihmettelen syvästi seuraavaa;

- Vaasaan valmistui juuri nk. Sepänkylän ohikulkutie. Tieosuus on kaksiajoratainen neljällä eritasoliittymällä varustettu Vt 8/E8-reitin osuus, jolla on mittava rinnakkaistieverkosto. Moottoritien viralliset tunnusmerkit.

- St 102 Kehä II on erittäin korkeatasoinen (joskin kolmatta kaistaa kaipaisi, samoin jatkoa) täysin moottoritietasoinen yhteys välillä Länsiväylä-Turunväylä. Laaja rinnakkaistieverkosto.
- Kt 50 Kehä III on hyvin korkeatasoinen moottoritie, pian koko osuudellaan Porvoonväylä-Espoon Keskus ja sittemmin Vuosaaren satama-Länsiväylä. Laaja rinnakkaistieverkosto.
- Vt 4/9/E75 Jyväskylän rantaväylä kun kaksi eritasoliittymää saadaan ja pohjoisosa valmis kauan sitten - moottoritie rinnakkaiskatuineen
- Vt 5/E63 Varkauden ohikulkutie on moottoritietasoinen tie, joka omaa laajan rinnakkaiskatuverkoston.
- Vt 5/E63 Iisalmen ohikulkutie on moottoritietasoinen tie, joka omaa rinnakkaiskatuverkoston.
- Kt 40/E18 Turun ohikulkutie on moottoritietasoinen rinnakkaiskatuverkoston omaava tie Vt 10-Vt 8 ja pian Vt 1-Vt 8 sekä sittemmin Naantaliin.
- Vt 18 Seinäjoen ohikulkutie on moottoritietasoinen rinnakkaiskadut omaava tie.
- Vt 2 Vihdissä (täysin moottoritietasoinen)
- Vt 6 (Taavetti)Lappeenranta-Imatra on moottoritietasoinen tie rinnakkaisyhteyksineen ja suora "virallisen" moottoritien jatke!
- St 135 (Lentoasemantie) - moottoritietasoinen väylä rinnakkaisyhteyksineen.
- Vt 5 Mikkelin ohikulku - kaupunkimotari rinnakkaiskatuineen
- Vt 4/E75 Rovaniemen läpikulku (kaupunkimotari rinnakkaiskatuineen, parhaillaan liittymät parannuksessa)
- St 170 Itäväylä Sörnäinen-Itäkeskus. 3+3-kaistainen kaupunkimoottoritie, jolla erinomaiset rinnakkaisyhteydet. Aikoinaan määriteltiin moottoritieksi, geometria huomattavasti parempi kuin Länärillä esimerkiksi.

Nämä on merkitty "2+2-kaistaisiksi sekaliikenneteiksi". Eurooppatiellä kaupungissa voi vetää traktorilla tai skobolla. Ruotsissa moottoriteiksi luokitellaan kapeakaistaiset 2+2-kaistaiset tiet, joiden "keskikaista" muodostuu jostain ihme metrin välisistä, sen pituisista tolpista. Jos Suomessa määritellään motariksi kriteerinä rinnakkaisyhteydet, niin noissa esim. ne löytyvät. "Tiheä liittymäväli" ei voi olla kriteeri - katsokaa vaikka Länäriä Lauttasaaressa, ei melkein kiihdytyskaistoja ja rampit suunniteltu 50-luvun autoille.

Projektit:

- Vt 9 Tampere-Orivesi, moottoritietasoinen tie rinnakkaistieyhteyksineen (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- Vt 9 Jyväskylä-Korpilahti, moottoritie rinnakkaisteineen (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- Vt 3 Tampere-Hämeenkyrön ohi - koko matkalla rutkasti rinnakkaisyhteyttä (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- Vt 6 ja Vt 12 Kouvolasta lännestä itään 20 Km säteellä + ohikulku (sentään motariksi merkittävä) - maaseutumoottoritietä rinnakkaisteineen (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- Vt 3 Parkanon ohikulku - moottoritietasoinen tie rinnakkaiskatuineen (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- St 145(?) Hyrylän ohikulku - kaupunkimoottoritie rinnakkaiskadut ympärillä (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- "Kehä IV" (St 152) Lentoasema-Lahdenväylä - rinnakkaiskaduin varustettu kaupunkimoottoritie (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- Vt 10 Hämeenlinnan läntinen ohikulku - rinnakkaiskatuineen kaupunkimotari (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
Jne...

Lahden kehätiestä en tiedä, miksikä merkitään...

Noh, riittäähän noita! Siis jos liikenne halutaan nimenomaan kulkemaan taajamien ohi, niin miksi helkkarissa moottoriteitä ei merkitä sellaisiksi?! Se on autoilijan katsoessa karttaa/navigaattorin naisääntä kuunnellessa aika tärkeä kysymys. Joensuun kehän sentään ihmeen kaupalla tajusivat merkitä motariksi. Jos ei muuten, niin tulee ainakin luoda uusi tieluokka "kaupunkimoottoritie" (expressway) tjs. Kaavoissa em. Kehä I sun kaikki muut vastaavat määritellään moottoriväyliksi. Vuotie/Laajasalontiekin ovat ihan motaritasoisia suurimmalta osin...
Avatar
tekijänä RV
#71303
Google Street Viewin mukaan ainakin kunnon kiihdytyskaistat. Vrt. Länsiväylä.
Avatar
tekijänä RV
#71508
Lahden eteläisestä kehätiestä suurin osa ilmeisesti toteutetaan 1+1-kaistaisena... Lisäksi seudullisesti hyvin tärkeän vanhan Lahdentien (Lahden pääkatu) liittymä jätetään pöydälle (koko osuuden tärkein), samoin kuin mahdollisesti Kujalan teollisuusalueen liittymä. Sulaa hulluutta. Vuoden päästä ihmetellään kolaritilastoja ja ruuhkia. Jo ensimmäisen vuoden ennuste (13 000 an/vrk) ylittää reippaasti kaksikaistaisen maantien välityskyvyn. Joka tapauksessa hanke viivästynee taas, ja sitten ehkä tajutaan jälleen ettei 1+1 kaistaa ole sopiva ratkaisu 200 000 asukkaan seudun pääpoikittaisyhteydelle, jolla tulee kulkemaan rekkoja (aikoinaan Tampereen kehätiehelvetti), ja viivästystä tulee vielä toinenkin hallituskausi.

This is interesting shit. Kolmannet kaistat Kehä I-Kehä III suunnitellaan toteutettaviksi Tuusulanväylälle jo ensi hallituskaudella, samoin kuin neljännet Lahdenväylälle Kehä I-Porvoonväylä. Kehä I tulee olemaan kahdeksankaistainen välillä Hämeenlinnanväylä-Tuusulanväylä.

https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... kortit.pdf
Avatar
tekijänä prepo
#72272
Klazu kirjoitti:Jossakin päin maailmaa osataan sentään rakentaa tulevaisuutta ajatellen. "Rakenna ja he tulevat" lienee ollut Naypyitawin liikennesuunnittelijoiden mielessä. :D

Kuva
Tokihan noin Turun kokoisessa megalopoliksessa on oltava 10+10 kaistan baanat...
Avatar
tekijänä prepo
#72274
hmikko kirjoitti:Katulamput näyttää siltä, että keskikaistat jäävät pimeään.
Ehkä keskikaistoilla ajaa vain maata hallitsevan juntan ajoneuvot, ja niiden matkustajat haluavatkin pysyä pimennossa?

Kyseessä kaiketi tuo pätkä:
https://goo.gl/maps/6d9N3

Tie ei näytä menevän oikein mistään minnekään, kaupungin reuna-alue, tai oikeastaan maaseutu näyttää harvaan asutulta.
Varsinaisen kaupungin kadut näyttää paljon vaatimattomimmille liikennemäärille suunnitelluilta.
Avatar
tekijänä Clepe
#72275
prepo kirjoitti:Kyseessä kaiketi tuo pätkä:
https://goo.gl/maps/6d9N3
Tossa vieressä on joku paraatikenttä ja sotilasalue, joten todennäköisesti ideana on käyttää tota paraatikatuna. Lisäksi noi kaksi noin 3 km pituista täysin suoraa pätkää viittaa vahvasti siihen että aluetta voidaan sodassa käyttää lentokenttänä.
Avatar
tekijänä Klazu
#72281
Joo, kyseinen kadunpätkä toimii varmaan tulevaisuuden paraatikatuna ja varalentokenttänä. Melko hullu projekti tuo koko pääkaupungin siirto Naypyitawiin, keskelle ei juuri mitään.

Kyseinen kaupunki oli muuten Top Gearin Myanmarin spesiaalissa, missä kaverukset ajoivat tuolla suoralla kiihdytyskisan kuorma-autoillaan. Hauska spesiaali ja RV kyllä tykkää noista tyhjistä valtateistä. ;)
Avatar
tekijänä RV
#72294
Miksi edelleen täytyy mennä henkilökohtaisuuksiin, Klazu rakas ja muut? Minä tykkään tarpeellisista valtateistä.

Ei liene Moskovan Punaisen Torinkaan liikennemäärät häävit, tai Tiananmenin aukion, vaan onpa niillä kokoa.

Tuo Myanmarin suora taas tietääkseni on sotilaskäyttöön suunniteltu. Vastaavia, tosin paljon vaatimattomamman kokoisia 2+2-kaistaisia keskikaiteettomia osuuksia löytyy keski-Lapistakin Suomesta, mitä mitättömimmiltä teiltä.
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 54