- 09.12.14 20:41
#71288
Näin esim. ruotsalaisia moottoritiehankkeita ja itse teitä seuraten ihmettelen syvästi seuraavaa;
- Vaasaan valmistui juuri nk. Sepänkylän ohikulkutie. Tieosuus on kaksiajoratainen neljällä eritasoliittymällä varustettu Vt 8/E8-reitin osuus, jolla on mittava rinnakkaistieverkosto. Moottoritien viralliset tunnusmerkit.
- St 102 Kehä II on erittäin korkeatasoinen (joskin kolmatta kaistaa kaipaisi, samoin jatkoa) täysin moottoritietasoinen yhteys välillä Länsiväylä-Turunväylä. Laaja rinnakkaistieverkosto.
- Kt 50 Kehä III on hyvin korkeatasoinen moottoritie, pian koko osuudellaan Porvoonväylä-Espoon Keskus ja sittemmin Vuosaaren satama-Länsiväylä. Laaja rinnakkaistieverkosto.
- Vt 4/9/E75 Jyväskylän rantaväylä kun kaksi eritasoliittymää saadaan ja pohjoisosa valmis kauan sitten - moottoritie rinnakkaiskatuineen
- Vt 5/E63 Varkauden ohikulkutie on moottoritietasoinen tie, joka omaa laajan rinnakkaiskatuverkoston.
- Vt 5/E63 Iisalmen ohikulkutie on moottoritietasoinen tie, joka omaa rinnakkaiskatuverkoston.
- Kt 40/E18 Turun ohikulkutie on moottoritietasoinen rinnakkaiskatuverkoston omaava tie Vt 10-Vt 8 ja pian Vt 1-Vt 8 sekä sittemmin Naantaliin.
- Vt 18 Seinäjoen ohikulkutie on moottoritietasoinen rinnakkaiskadut omaava tie.
- Vt 2 Vihdissä (täysin moottoritietasoinen)
- Vt 6 (Taavetti)Lappeenranta-Imatra on moottoritietasoinen tie rinnakkaisyhteyksineen ja suora "virallisen" moottoritien jatke!
- St 135 (Lentoasemantie) - moottoritietasoinen väylä rinnakkaisyhteyksineen.
- Vt 5 Mikkelin ohikulku - kaupunkimotari rinnakkaiskatuineen
- Vt 4/E75 Rovaniemen läpikulku (kaupunkimotari rinnakkaiskatuineen, parhaillaan liittymät parannuksessa)
- St 170 Itäväylä Sörnäinen-Itäkeskus. 3+3-kaistainen kaupunkimoottoritie, jolla erinomaiset rinnakkaisyhteydet. Aikoinaan määriteltiin moottoritieksi, geometria huomattavasti parempi kuin Länärillä esimerkiksi.
Nämä on merkitty "2+2-kaistaisiksi sekaliikenneteiksi". Eurooppatiellä kaupungissa voi vetää traktorilla tai skobolla. Ruotsissa moottoriteiksi luokitellaan kapeakaistaiset 2+2-kaistaiset tiet, joiden "keskikaista" muodostuu jostain ihme metrin välisistä, sen pituisista tolpista. Jos Suomessa määritellään motariksi kriteerinä rinnakkaisyhteydet, niin noissa esim. ne löytyvät. "Tiheä liittymäväli" ei voi olla kriteeri - katsokaa vaikka Länäriä Lauttasaaressa, ei melkein kiihdytyskaistoja ja rampit suunniteltu 50-luvun autoille.
Projektit:
- Vt 9 Tampere-Orivesi, moottoritietasoinen tie rinnakkaistieyhteyksineen (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- Vt 9 Jyväskylä-Korpilahti, moottoritie rinnakkaisteineen (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- Vt 3 Tampere-Hämeenkyrön ohi - koko matkalla rutkasti rinnakkaisyhteyttä (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- Vt 6 ja Vt 12 Kouvolasta lännestä itään 20 Km säteellä + ohikulku (sentään motariksi merkittävä) - maaseutumoottoritietä rinnakkaisteineen (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- Vt 3 Parkanon ohikulku - moottoritietasoinen tie rinnakkaiskatuineen (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- St 145(?) Hyrylän ohikulku - kaupunkimoottoritie rinnakkaiskadut ympärillä (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- "Kehä IV" (St 152) Lentoasema-Lahdenväylä - rinnakkaiskaduin varustettu kaupunkimoottoritie (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
- Vt 10 Hämeenlinnan läntinen ohikulku - rinnakkaiskatuineen kaupunkimotari (2+2-kaistainen sekaliikennetie)
Jne...
Lahden kehätiestä en tiedä, miksikä merkitään...
Noh, riittäähän noita! Siis jos liikenne halutaan nimenomaan kulkemaan taajamien ohi, niin miksi helkkarissa moottoriteitä ei merkitä sellaisiksi?! Se on autoilijan katsoessa karttaa/navigaattorin naisääntä kuunnellessa aika tärkeä kysymys. Joensuun kehän sentään ihmeen kaupalla tajusivat merkitä motariksi. Jos ei muuten, niin tulee ainakin luoda uusi tieluokka "kaupunkimoottoritie" (expressway) tjs. Kaavoissa em. Kehä I sun kaikki muut vastaavat määritellään moottoriväyliksi. Vuotie/Laajasalontiekin ovat ihan motaritasoisia suurimmalta osin...
"Tohtori Iggyn arkkiviholliset: Kapteeni RV ja Professori Darkmage." -Darkmage7280