Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä ultrix
#64458
Joggeri kirjoitti:Mitä tulee junaliikenteeseen Porin suhteen, niin sitä voisi karvan verran parantaa. Ainoa - toistan - ainoa suunta johon junalla matkustaja pääsee, on Tampere. Ja AINOAN tyyppinen juna, on sellainen karjavaunu tasoa oleva sininen (rata on tosin sähköistetty) junanvaunu, jossa ei ole muita mukavuuksia kuin nahkalla pehmustettu istuin ja ilmastointina ikkuna. Ja väli on yksiraiteinen, joten matkan taittaminen katkeaa sivuraiteilla kököttelyyn, kun vastaan tulee liikennettä. Viime kesänä Tampereen suunnasta tullessani odoteltiin 32minuuttia ohittavaa junaa... paikoillaan istuen.

Olisi myös suotavaa, että olisi nykyaikainen kalusto noilla väleillä, sillä kyllä sen tietää, että millään karjavaunuilla ei kukaan enää suostu matkustamaan - ja miksi pitäisikään?
Periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi, mutta:

– siniset vaunut ovat monien matkustajien mielestä mukavinta mahdollista kalustoa erityisesti mukavien penkkiensä takia. Rataosalla kokeiltiin Sm4-lähiliikennekalustoa muutama vuosi sitten ja VR:lle tuli negatiivista palautetta. Resiina-lehden mukaan rataosan kalusto korvattaisiin lähiaikoina yksikerroksisilla IC-vaunuilla. Radalla kulkee myös yksi päivittäinen IC2-junapari, jos tykkää enemmän ergonomiapenkeistä kliinisissä kaksikerrosvaunuissa
- radan kaksiraiteistaminen on aika kallista puuhaa, kohtauspaikat oikeissa paikoissa (lue: kaupalliset pysähdykset asemilla) ovat paras tapa hoitaa liikennettä yksiraitesella radalla. Jos kaksiraiteistamiseen ryhdytään, niin Tampere–Nokia-radalle rakennetaan ensiksi lisäraide lähiliikennettä varten.
– Radan rakentaminen Turun ja erityisesti Vaasan suuntaan on sen verran kallista, että paljon ehtii vettä virrata Kokemäenjoessa ennen kuin se toteutuu. Toki olisin ilahtunut sellaisesta, mutta maassa on tärkeämpiäkin rahanreikiä!
tekijänä Joggeri
#64482
ultrix kirjoitti: – siniset vaunut ovat monien matkustajien mielestä mukavinta mahdollista kalustoa erityisesti mukavien penkkiensä takia. Rataosalla kokeiltiin Sm4-lähiliikennekalustoa muutama vuosi sitten ja VR:lle tuli negatiivista palautetta. Resiina-lehden mukaan rataosan kalusto korvattaisiin lähiaikoina yksikerroksisilla IC-vaunuilla. Radalla kulkee myös yksi päivittäinen IC2-junapari, jos tykkää enemmän ergonomiapenkeistä kliinisissä kaksikerrosvaunuissa
- radan kaksiraiteistaminen on aika kallista puuhaa, kohtauspaikat oikeissa paikoissa (lue: kaupalliset pysähdykset asemilla) ovat paras tapa hoitaa liikennettä yksiraitesella radalla. Jos kaksiraiteistamiseen ryhdytään, niin Tampere–Nokia-radalle rakennetaan ensiksi lisäraide lähiliikennettä varten.
– Radan rakentaminen Turun ja erityisesti Vaasan suuntaan on sen verran kallista, että paljon ehtii vettä virrata Kokemäenjoessa ennen kuin se toteutuu. Toki olisin ilahtunut sellaisesta, mutta maassa on tärkeämpiäkin rahanreikiä!
Pitää paikkansa, että kansallisesti ajatellen on kohteita, joita kehittämällä saa välittömämpiä tuloksia. Olen kuitenkin sitä mieltä, että suomalaisia maakuntakeskuksia pitää kehittää muiden muassa. Suomi kaupungistuu nyt vauhdilla, joka on mielestäni hieno homma monelta kantilta, mutta täytyy ajatella myös kokonaisuutta: Metsiä kannattaa jatkossakin hyötykäyttää ja peltoja viljellä, karjaa kasvattaa jne ihan jo kansallisen omavaraisuuden vuoksi. Siksi on hyvä, että maakuntakeskukset pidetään ympäri Suomen virkeinä asianmukaisilla investoinneilla. Aiemmassa postauksessa antamani raide-esimerkki lienee liian toiveikas. Sekin olisi jo harppaus eteenpäin, jos Porista lähtevät maantiet olisivat liikennemääriensä mukaisia, eli kapasiteettia tulisi lisätä etenkin Turun suuntaan. Myös kakkostie on Porin päädyssä aikaansa jäljessä. Pitäisin kuitenkin siitä ajatuksesta enemmän, että tuodaan Poriinkin hieman "sivistystä" kunnon raiteilla iäinikuisen autoilun sijaan.

VR:n sinisten vaunujen istuimet ovat toki pehmeät, mutta vaunut ovat vetoisat aukinaisten ikkunoiden johdosta. Minä saan vaunujen ryhdittömistä penkeistä selkävaivoja eikä noin vanha kaluston "mukavilla" kolinoilla ja muilla vikinöillä herätä kovin paljon luottamusta. Vietnamissa voisi olla ihan ok, mutta Suomessa tuo vaikuttaa vaan jo romutus-ikäiseltä. Kiva kuulla, että kalustoa korvataan uudemmalla. Niin ja tottakai siis mielummin tuo nykyinen raideyhteys, kuin ei yhteyttä lainkaan.
Avatar
tekijänä Kantti
#65175
RV kirjoitti:http://www05.turku.fi/ah/kh/2006/0213005x/1326093.htm

Ilmeisesti (ainakin vuonna 2005) Helsingintien linjauksen muuttamista pois Ratapihankadulta on todella suunniteltu! Helsingitiellehän on jätetty selkeä varaus, joka näkyy satelliittikuvassa.
Ei tuossa Helsingintien linjausmuutoksesta ole kyse, vaan suunnitellun matkakeskuksen liikennejärjestelyistä. Matkakeskushan on ajateltu rakennettavaksi ratojen päälle yli ratapihan. Matkakeskus muuttaa liikennevirtoja ja tätä hahmotellaan tässä.

Kuva
Kuva 22: Matkakeskuksen edellyttämät pääkatujen liikennejärjestelymuutokset radan pohjoispuolelle.
Ratapihan päällä olevat pysäköintipaikat, joihin ajetaan ratapihan pohjoispuolelta, edellyttävät ratapiha-alueen pohjoisreunaan Köydenpunojankadun Virusmäenramppiin yhdistävää uutta katuyhteyttä. Tällä ratkaisulla vähennetään Tampereentien ja Satakunnantien risteyksen kuormitusta. Samalla vältetään liikennemäärien kasvu puutaloasutuksen läpi kulkevalla Yrjänänkadulla ja mahdollistetaan sen katkaisu ja yhtenäisen puistoalueen muodostaminen puutaloalueelle (kuva 22).

Kuva
Kuva 23: Köydenpunojankadun linjausvaihtoehdot.
Köydenpunojankadun uuden linjauksen vinouteen on syynä suunnittelualueen suuri korkeusero nykyisen kadun ja ratapihan reunan välillä. Vinolle osuudelle on saatava sovitettua myös liittymät konepajan alueelle ja Bilmarkinkadun suuntaan, joten katu ei saa olla liian jyrkkä. Vaihtoehdossa 1 katua lähdetään painamaan aikaisemmin alaspäin, jolloin liittyminen Bilmarkinkadun suuntaan voidaan järjestää vasta hieman ennen matka/kauppakeskusta. Vaihtoehdossa 2 konepaja-alueelle ja Bilmarkinkadun suuntaan liitytään samassa risteyksessä. Matka/kauppakeskukseen johtava liittymä ja ramppi ovat molemmissa vaihtoehdoissa suunnilleen samassa kohdassa, eli VE2:ssa suunnilleen Brahenkadun kuvitellun jatkeen kohdalla ja VE1:ssä siitä hieman länteen.

Kuva
Ajo nykyisen linja-autoaseman alueelle toteutettaviin enintään noin 600 uuteen pysäköintipaikkaan tulee toteuttaa Ratapihankadun suunnasta Kuljettajankatua käyttäen. Tämä kuitenkin edellyttää, että Aninkaistensillalta Helsinginkadulle ajava liikenne siirretään pois Kuljettajankadulta. Kyseinen liikennesuunta muutetaan kääntymään sillalta vasemmalle ja ajamaan Helsinginkadulle Verkatehtaankadun kautta. Lisäksi Ratapihankadulla tulee toteuttaa kaistajärjestelymuutoksia risteyksissä (kuvat 20 ja 21).

G-mapsin ilmakuva alueesta: http://goo.gl/maps/pIJOv
Avatar
tekijänä Tehari
#65197
Kantti kirjoitti:Kuva
Ajo nykyisen linja-autoaseman alueelle toteutettaviin enintään noin 600 uuteen pysäköintipaikkaan tulee toteuttaa Ratapihankadun suunnasta Kuljettajankatua käyttäen. Tämä kuitenkin edellyttää, että Aninkaistensillalta Helsinginkadulle ajava liikenne siirretään pois Kuljettajankadulta. Kyseinen liikennesuunta muutetaan kääntymään sillalta vasemmalle ja ajamaan Helsinginkadulle Verkatehtaankadun kautta. Lisäksi Ratapihankadulla tulee toteuttaa kaistajärjestelymuutoksia risteyksissä (kuvat 20 ja 21).

G-mapsin ilmakuva alueesta: http://goo.gl/maps/pIJOv
Mikäli Tampereen ja Raision suunnalta tuleva liikenne ohjataan Helsinginkadulle kuvan esittämällä tavalla, tulee "ruuhkat" lisääntymään entisestään. Vähintään 1 kaista joudutaan tekemään kääntyville ja liikenne menee vielä suoraa vastaantulevien edestä, ei mielestäni mitään järkeä! Lisäksi kun nyt sillalla on 3 kaistaa joista 2 menee suoraa ja 1 kääntyy oikealle, linja-autoasemalle, niin tämän muutoksen jälkeen 1 menee suoraa ? TÄH !?!? :smt017

Ajoin Ratapihankadulla yhtenä päivänä ja mieleeni tuli että minkä ihmeen takia katu ei ole 3+3 kaistainen, kun tilaa kerran on ? Tämä osuus voitaisiin tehdä dösäasemalta tultaessa Koulukadulle saakka ja rautatieasemalta linja-autoasemalle. Tämä helpottaisi Ratapihankadun liikennettä, kun autot olisivat 3 jonossa eikä kahdessa.
Avatar
tekijänä Kantti
#65203
Tehari kirjoitti:Mikäli Tampereen ja Raision suunnalta tuleva liikenne ohjataan Helsinginkadulle kuvan esittämällä tavalla, tulee "ruuhkat" lisääntymään entisestään. Vähintään 1 kaista joudutaan tekemään kääntyville ja liikenne menee vielä suoraa vastaantulevien edestä, ei mielestäni mitään järkeä! Lisäksi kun nyt sillalla on 3 kaistaa joista 2 menee suoraa ja 1 kääntyy oikealle, linja-autoasemalle, niin tämän muutoksen jälkeen 1 menee suoraa ? TÄH !?!? :smt017

Ajoin Ratapihankadulla yhtenä päivänä ja mieleeni tuli että minkä ihmeen takia katu ei ole 3+3 kaistainen, kun tilaa kerran on ? Tämä osuus voitaisiin tehdä dösäasemalta tultaessa Koulukadulle saakka ja rautatieasemalta linja-autoasemalle. Tämä helpottaisi Ratapihankadun liikennettä, kun autot olisivat 3 jonossa eikä kahdessa.
Satakunnantieltä tulevan liikenteen kaistat vain vaihtavat paikkaa. Linja-autoasemalle kääntyvä kaista ohjataan kulkemaan suoraan, keskikaista menee edelleen suoraan ja vasen kaista muutetaan Helsingintielle kääntyväksi. Suoraan menisi edelleen kaksi kaistaa kuten ennen. Tämä oikealle, Helsinginkadulle kääntyvä kaista tulisi siis muutoksen jälkeen kulkemaan suoraan. http://goo.gl/maps/El0fg

Ratapihankadulla ei ole tilaa nykyistä enemmille kaistoille. Ratapihan puoleinen nyt tyhjänä oleva alue on varattu tulevalle matkakeskukselle, sinnekään ei voi laajentaa. http://goo.gl/maps/ctR39
tekijänä Darre
#65321
Ratikkarintamalla taas pientä liikettä eteenpäin: "Turun raitiotiereittien valinta etenee kaupunginhallitukseen. Turun raitiotien ensimmäiseksi vaiheeksi esitetään kolmihaaraista verkkoa, jossa raitiotielinjat kulkevat kauppatorilta Runosmäkeen, Skanssiin ja Varissuolle. Hirvensalon ja Linnakaupungin raitiotielinjoja ei esitetä jatkosuunnitteluun. Raision ja Kaarinan raitiotiereittejä esitetään tutkittavaksi pitkän aikavälin maankäytön kehittämisen pohjaksi yhteistyössä Raision ja Kaarinan kaupunkien kanssa. Raitiotievarikkoa esitetään Rieskalähteentielle."

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/601444 ... llitukseen

Edit: ja YLE:n uutinen http://yle.fi/uutiset/turun_raitiotiere ... oa/7113600
Avatar
tekijänä Kantti
#65326
Darre kirjoitti:Ratikkarintamalla taas pientä liikettä eteenpäin: "Turun raitiotiereittien valinta etenee kaupunginhallitukseen. Turun raitiotien ensimmäiseksi vaiheeksi esitetään kolmihaaraista verkkoa, jossa raitiotielinjat kulkevat kauppatorilta Runosmäkeen, Skanssiin ja Varissuolle. Hirvensalon ja Linnakaupungin raitiotielinjoja ei esitetä jatkosuunnitteluun. Raision ja Kaarinan raitiotiereittejä esitetään tutkittavaksi pitkän aikavälin maankäytön kehittämisen pohjaksi yhteistyössä Raision ja Kaarinan kaupunkien kanssa. Raitiotievarikkoa esitetään Rieskalähteentielle."

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/601444 ... llitukseen

Edit: ja YLE:n uutinen http://yle.fi/uutiset/turun_raitiotiere ... oa/7113600
Hienoa sinänsä että tässä jonkinlaista liikettä on meneillään. Kattoon ei vielä kannata hypähtää, rahasta se on kiinni. Turun radiossa haastateltiin aiheesta Ruskon kunnanjohtajaa Sisko Hellgreniä ja Turun kaupunginvaltuuston puheenjohtajaa, Seppo Lehtistä - jotka eilen kävivät debattia radiossa siitä mitä hyvää omassa kunnassa on ja miksi kunnan pitäisi liittyä johonkin, tai olla liittymättä. Hellgren tyrmäsi raitsikat niiden kalleuden vuoksi, oli kyllä sillä kannalla muuten että raitiovaunut olisivat ehdottomasti hyviä ja Turun statusta sekä kiinnostavuutta nostavia. Lehtinen pyöritteli asiaa monisanaisesti ja viesti oli että jos kuntaliitoksia tulee, raitsikka on mahdollinen hänen elinaikanaan.
Mikko Laaksonen oli radiossa myös äänessä toistaen raitiovaunujen kiistämättömän hyvät puolet. Hän arvioi että jos Kaarina ja Raisio tekevät Turun kanssa yhteistyössä kaavoitusta jossa raitsikka saataisiin kulkemaan molempiin naapurikuntiin, voisi raitisikat kulkea noin 10 vuoden kuluttua.

Joten tällaisissa raameissa tämän kanssa mennään tällä hetkellä. :sad8:
Avatar
tekijänä Bernheart
#65696
Turun sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä arvioi maanantaina, että pikaraitiotien rakentamista koskeva suunnitelma on ”tässä vaiheessa kattava ja riittävä”. Ryhmän mielestä raitiotien jatkosuunnittelu olisi kuitenkin siirrettävä myöhempiin vuosiin.

- Turun nykyisessä taloustilanteessa valtuustoryhmämme katsookin, ettei pikaraitiotien suunnittelulle ole mahdollista osoittaa lisärahoitusta, vaan nyt tehty selvitys riittää ja voi olla pohjana paremmassa taloustilanteessa jatkettavalle suunnittelutyölle, jossa voidaan huomioida myös kuntajakoselvityksen tulokset ja sen vaikutukset joukkoliikenteen järjestelyyn, arvioidaan ryhmän kannanotossa.

Demariryhmä muistuttaa, että Turussa on päätetty aloittaa yhteistoimintaneuvottelut henkilöstön kanssa ja säästötarpeeksi on neljän seuraavan vuoden ajaksi arvioitu sata miljoonaa euroa.

- Kun kaupunkimme menoista yli 80 prosenttia on sosiaali- ja terveydenhuollosta, päivähoidosta sekä opetustoimesta aiheutuvia kustannuksia, on selvää, että suurin uhka kustannussäästöistä uhkaa kuntalaisten kannalta kaikkein tärkeimpiä peruspalveluja. Näiden palvelujen heikentäminen ei ole mahdollista, sillä säästötoimenpiteet kohdistuisivat erityisesti työttömiin, pienituloisiin, lapsiperheisiin ja eläkeläisiin, joiden taloustilanne on jo nyt kipurajalla, sanotaan kannanotossa.

Demariryhmän mukaan odottamaan on syytä jäädä myös sen vuoksi, että voidaan nähdä, mitä uusia mahdollisuuksia nopeasti etenevä tekninen kehitys voi tarjota sekä raide- että myös bussiliikenteeseen.

- Esillä ovat olleet esimerkiksi niin sanotut superbussit, jotka voivat tarjota pitkälti samat ominaisuudet kuin raitiovaunut mitä tulee ympäristöystävällisyyteen ja käyttömukavuuteen. Erityisesti kustannuksiltaan ne ovat erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto raitiotielle. Näiden bussien toimivuudesta saatavia kokemuksia voidaan tulevina vuosina käyttää hyväksi myös meillä Turussa.

Sosiaalidemokraatit arvioivat edelleen, että työttömyys vähenee vain talouskasvun avulla. Ryhmä kiinnittää huomionsa siihen, että Turussa on pystytävä entistä nopeammin saamaan rakennuskaavoja sekä asumistuotantoon että elinkeinoelämän tarpeisiin.

- Vaikka valittaminen kuulukin kansalaisten perusoikeuksiin, niin niiden tekeminen pitäisi olla vastuullista. Viimeksi tämä on nähty LNG-toiminnan siirtymisenä Poriin. Työpaikkojen ja verovarojen menettäminen pois Turusta on kaupunkimme kannalta todella valitettavaa. Tässä katseet kääntyvät myös valtion aluehallintoon, jonka toivoisi maamme hallituksenkin toiveita noudattaen tehostavan ja nopeuttavan lupakäytäntöään, jolla mahdollistettaisiin työllisyyteen tähtäävät toimintaedellytykset seudullamme, toteaa ryhmä tiedotteessaan.
http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/p ... yohemmille

Enpä jotenkin taas yllättynyt. Turussa ei ole ollut (lukuunottamatta autoteitä) koskaan poliittista tahtoa edistää raideliikennettä. Turha inistä, että valtio ei tue, kun ei ole olemassa hanketta, jota edes tukea. "Superbussit"---hehehee....saanko poistua nauramaan? :lol:
Näin on siis "loosiherrat" halunneet, ettei ratikkaa Turkuun tuoda.
tekijänä slette
#65699
Bernheart kirjoitti:Enpä jotenkin taas yllättynyt. Turussa ei ole ollut (lukuunottamatta autoteitä) koskaan poliittista tahtoa edistää raideliikennettä. Turha inistä, että valtio ei tue, kun ei ole olemassa hanketta, jota edes tukea. "Superbussit"---hehehee....saanko poistua nauramaan? :lol:
Näin on siis "loosiherrat" halunneet, ettei ratikkaa Turkuun tuoda.
Erityistä tuossa on se, ettei raitiotietä edes haluta suunnitella, jotta nähtäisiin sen hyödyt ja haitat.
tekijänä Darre
#65744
Bernheart kirjoitti:Turussa ei ole ollut (lukuunottamatta autoteitä) koskaan poliittista tahtoa edistää raideliikennettä.
Miten niin koskaan? Puhummeko nyt tästä samasta Turussa, joka oli täysin suvereeni pioneeri raitiotieliikenteessä?
Avatar
tekijänä RV
#65799
Turun alueella on kylläkin raitiotietä paljon kiireellisempiä autoliikenteen hankkeita, joita ei myöskään Turun seudulla ole taidettu 20 vuoteen toteuttaa.
tekijänä Joggeri
#65812
RV kirjoitti:Turun alueella on kylläkin raitiotietä paljon kiireellisempiä autoliikenteen hankkeita, joita ei myöskään Turun seudulla ole taidettu 20 vuoteen toteuttaa.
Toisaalta jos ei ole sitä raitiovaunua, ei sitä ole tarvetta parantaa. Se pitäisi ensin olla. Raitiovaunuhankkeita ei ollakaan toteutettu turussa aika pitkään aikaan. Kyllä Turussa mun kokemuksen mukaan autolla jokseenkin paikasta toiseen pääsee autolla kulkien. Julkisesta liikenteestä en ole ihan yhtä varma. :smt017
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 61