- 11.09.09 20:09
#26774
Hankkeen YVA valmistui 10.9.2009, sille lienee syytä avata oma ketjunsa.
http://www.rhk.fi/?x31161=3078033
http://www.rhk.fi/hankkeet/suunnittelu/ ... va_yleiss/
«
Ja tässä uutinen, josta Turussa eräät olivat kovin iloisia aikoinaan:
http://www.ts.fi/arkisto/haku.aspx?ts=1 ... 0:379161,0 (TS 17.5.2006)
http://www.rhk.fi/?x31161=3078033
http://www.rhk.fi/hankkeet/suunnittelu/ ... va_yleiss/
«
Takaisin
10.9.2009 klo 12:00
Espoo–Salo-oikoradan ympäristövaikutusten arviointiohjelma valmistui
Espoo–Salo-oikoradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn ensimmäinen vaihe, ympäristövaikutusten arviointiohjelma (YVA-ohjelma), on valmistunut. Ohjelmasta järjestetään useita yleisötilaisuuksia ensi viikosta alkaen. Ohjelmassa esitetään perustiedot hankkeesta, tutkittavista vaihtoehdoista ja suunnitelma YVA-menettelyn aikaisesta tiedottamisesta ja menettelyn aikataulusta. Ohjelma on nähtävillä suunnittelualueen kunnissa ja Internetissä. YVA-ohjelmasta voi esittää lausuntoja ja mielipiteitä Uudenmaan ympäristökeskukselle 13.11 saakka.
Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn ja YVA-ohjelman taustalla on pitkän aikavälin maankäytönsuunnittelu. Espoo–Salo-oikorata sisällytetään maankäytön suunnitelmiin pitkän aikavälin varauksena, koska Helsinki–Turku-yhteysvälillä on tärkeä strateginen merkitys Suomen liikennejärjestelmässä. Radanpidon pitkän aikavälin suunnitelmassa, Rautatieliikenne 2030, varaudutaan maankäytön suunnittelussa uuteen Espoo–Salo-oikoradan linjaukseen, joskaan sen toteuttaminen ei ole ajankohtainen ennen vuotta 2030. Hankkeen rakentamiskustannukset olisivat esiselvityksien perusteella 700 - 800 miljoonaa euroa linjausvaihtoehdosta riippuen.
Ratahallintokeskus käynnisti vuoden 2009 helmikuussa alustavan yleissuunnitelman ja lakisääteisen ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA-menettely) laatimisen Espoo–Salo-oikoradan uudesta ratalinjauksesta. Tavoitteena on löytää eri vaihtoehdoista paras linjaus maakuntaliittojen ja kuntien maankäytön suunnittelua varten. Myös radan toteutettavuus ja alustava kustannusarvio varmistetaan jatkosuunnittelua varten. Hanketta tehdään vuorovaikutuksessa maakuntaliittojen ja alueen kuntien kanssa. Mukana ovat myös alueelliset ympäristökeskukset ja tiepiirit.
Yleisötilaisuuksia syyskuussa
YVA-ohjelmaa ja suunnitelmaluonnoksia esitellään syyskuun aikana kuudessa yleisötilaisuudessa, joissa kerrotaan suunnittelutilanteesta, ympäristövaikutusten arviointimenettelystä sekä maakuntakaavoituksen tilanteesta. Tilaisuuksissa on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja mielipiteitä sekä keskustella suunnittelijoiden ja hankkeesta vastaavien kanssa. Tilaisuudet järjestetään kunnissa seuraavina ajankohtina:
ma 14.9 klo 18.00 Kirkkonummi: Veikkolan koulu, Kisapolku 7, Veikkola
ke 16.9 klo 18.00 Salo keskustaajama: Salon lukio, Kaherinkatu 2, Salo
to 17.9 klo 18.00 Vihti: Kuoppanummen koulukeskus, Kuoppanummentie 18, Nummela
ma 21.9 klo 19.00 Salo, Nummi-Pusula: Suomusjärven koulu, Opintie 1, Suomusjärvi
ti 29.9 klo 18.00 Espoo: Lagstadin koulu, Espoonkatu 7, Espoo
ke 30.9 klo 18.00 Lohja, Nummi-Pusula, Karjalohja: Lohjan Kaupungintalon valtuustosali, Karstuntie 4, Lohja.
Uudenmaan ympäristökeskus on asettanut YVA-ohjelman nähtäville 14.9.-13.11.2009 väliseksi ajaksi.
Palautetta Internetin kautta
YVA-ohjelma on saatavilla sähköisenä versiona Ratahallintokeskuksen verkkosivuilta osoitteesta www.rhk.fi/espoo-salo-oikorata. Ohjelmasta voi jättää kirjallisia huomautuksia ja muistutuksia hankkeen yhteysviranomaiselle, Uudenmaan ympäristökeskukselle, ohjelman nähtävilläoloaikana.
Hankkeesta on mahdollista antaa palautetta myös sähköisesti karttapalautejärjestelmän avulla. Karttapalautejärjestelmä avataan 14.9.2009 osoitteesta www.rhk.fi/esa.
Uudenmaan ympäristökeskus kokoaa YVA-ohjelmasta annetut kannanotot ja lausunnot ja antaa niiden perusteella oman lausuntonsa hankkeesta vastaavalle Ratahallintokeskukselle. Lausunnossa mahdollisesti esiin tulevat täydennystarpeet huomioidaan tämän jälkeen alkavan varsinaisen ympäristövaikutusten selvitys- ja arviointityön lähtökohdissa. Hankkeen alustava yleissuunnittelu ja ympäristövaikutusten arviointi valmistuvat vuonna 2010.
Myös maakuntakaavoja työstetään
Alustavan yleissuunnitelman ja ympäristövaikutusten arvioinnin rinnalla Varsinais-Suomen liitto on käynnistänyt Salo-Lohja -vaihemaakuntakaavan laadinnan. Vaihemaakuntakaavaluonnos on nähtävillä ja siitä pyydetään mielipiteitä ja viranomaisten lausuntoja lokakuussa 2009. Vaihemaakuntakaavaluonnosta esitellään Salon ja Suomusjärven yleisötilaisuuksissa. Myös Uudenmaan liitto on aloittanut Uudenmaan maakuntakaavan uudistustyön, 2. vaihemaakuntakaavan. Maakuntakaavoja ja Espoo-Salo-oikorataa tehdään tiiviissä yhteistyössä.
Lisätietoja
Ratahallintokeskus
ylitarkastaja Jussi Lindberg p. 020 751 5028
Uudenmaan Ympäristökeskus
ylitarkastaja Tuomas Autere p. 040 503 6172
Lisätietoja Salo-Lohja –vaihemaakuntatyöstä
Varsinais-Suomen liitto
maakuntainsinööri Janne Virtanen p. 040 583 6950
Lisätietoja Uudenmaan maakuntakaavatyöstä
Uudenmaan liitto
maakunta-arkkitehti Kristiina Rinkinen p. 040 554 7297
Ja tässä uutinen, josta Turussa eräät olivat kovin iloisia aikoinaan:
http://www.ts.fi/arkisto/haku.aspx?ts=1 ... 0:379161,0 (TS 17.5.2006)
Tiivistä kaupunkirakentamista ja pöpeliköt pois. Kaiken kruunaa tehokas raideliikenne