Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä RV
#53825
Pidin tuosta Oculuksesta, joka näyttäisi olevan sekä esteettisesti että taloudellisesti erittäin toteutuskelpoinen. Periaatteessa autojen tuominen sillan kautta keskustaan ei ole järkevää, kun kerran Herttoniemessä toteutetaan loistavat liikennejärjestelyt. Sille taas asetan kysymysmerkin, toteutuuko kummatkaan laisinkaan. Onko Kruunuvuorenrannan aikatauluista edes mitään tietoja? Ilmeisesti tänä vuonna pitäisi jotain tapahtua, mutta tietoa on varsin vähän. En pidä näistä "valmis 2025"-aikatauluista :?
tekijänä ÄmJii
#53827
^ Pakkohan kaupunkia on suunnitella pidemmällä kuin parin tai kolmen vuoden tähtäimellä. Ihan tervettä, että on näitä valmis kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä. Oishan se mukava, jos kaikki tapahtuisi heti... Asuntopula tosin viittaa siihen, että toteutus taitaa olla vähän liiankin hidasta.
tekijänä xoop
#53831
Arctican bandwagonissa. Gemma sitten hyvänä kakkosena, kun tilipussin läpi näitä kuitenkin todellisuudessa joudutaan katsomaan.
tekijänä frank_hki
#53835
Debet Semper Plus Esse Virium In Vectores Quam In Onere on nimeään myöten järjetön :shock: "hyvin" esim eroteltu pyöräily muusta liikenteestä (portaat yms) ja.. no, eipä tuota kannata edes lähteä arvostelemaan tämän enempää. Ihmettelen vain, miten se on päässyt finaaliin. Tuollainen aaltopahvihässäkkä olisi varmasti Kulosaaren nimbyjen helppo niellä :lol:

Ventuksessa oli mielestäni paras tilankäyttö, mutta ulkoinen kauneus ei ollut häävi. Sama päti Recreatio Maritimukseen.

Sen sijaan Unda Arctica ja Gemma Regalis olivat kauniita, mutta tilankäyttö taas ei niin hyvää.

Näistä jos voisi yhdistellä mieleisensä... Lähtökohtaisesti en pitänyt niistä ehdotuksista, joissa raitiotie kulki keskellä ja kevyt liikenne molemmin puolin. Toisaalta taas ymmärrän, että maisemat molempiin suuntiin kevyen liikenteen väyliltä on toivottava. Siksi kaksikerroksisuus olisi hyvä, mutta sekin on melko raskaan näköinen ratkaisu.

Paha valinta!

- - -

PS. Jos kukaan tällä foorumilla seuraa Joukkoliikennefoorumia, niin mainittakoon, että eräs K:lla alkava nimimerkki on nyt tämän siltakilpailun myötä vaipunut jonkinlaiseen psykoosiin, viihdyttävää trollausta voi seurata täältä :lol:
Avatar
tekijänä Janne_H
#53837
Objectif Lune kirjoitti:Tykkäsin kuitenkin tosi paljon numerosta 6 - Unda Arctica ja numerosta 9 - Gemma Regalis. Kolmanneksi pääsee nro. 11. Oculus.
Sama kolmikko minulla top-3:ssa. Tosin laittaisin Gemma Regaliksen Unda Arctican edelle. Mielestäni sillan kuuluu olla ympäristöstä rohkeasti erottuva. Undassa mielenkiintoinen muoto, mutta kokonsa puolesta vähän keskenkasvuinen.

edit: Millainenkohan valitussirkus tästä saadaan vielä aikaa. Kulosaari kuitenkin Helsingin vastine Westendille ja siellä on aika monta ranta-asuntoa sillan maisema-alueella.
Viimeksi muokannut Janne_H, 21.02.13 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä grendy
#53838
Hienoja vaihtoehtoja! En suoraan suosikkia nimeä, mutta melkein mikä vaan noista toteutetaan niin hieno ja pitkä silta saadaan Suomeen aikaiseksi! Tässä on sitä oikeaa mallia, ratikka+kevyt liikenne :)
Avatar
tekijänä Kantti
#53841
Unda Arctica on kaunis ja noista oma suosikkini. Gemma Regalis, näyttävä ja komea ratkaisu. Recreatio Maritimus, paras lähtö Sompasaaresta Korkeasaareen, hyvä näyttävä kaarirakenne ja leveä bulevardimainen väylä mutta Kruunuvuorenselän osuus ei enää miellytä sillan muuttuessa putkeksi.
Olisi hyvä jos sillan molemmilla puolilla olisi kevyen liikenteen kulku, voisi valita mielialan mukaan kumpaa puolta kulkee.

Aluetta katsoessa tulee mieleen millainen siltojen kansikorkeus on merenpinnasta? Näyttäisi olevan paljon venelaitureita ja joka puolella on valmiiksi väylien ylitse sillat. Taitaa monelle purjeveneen omistajalle tulla uuden venepaikan haku eteen mikäli alituskorkeus jää johonkin 16 metriin. Ei tainnut olla kuin yhdessä ehdotuksessa maininta siltakannen alituskorkeudesta.
tekijänä Ozie
#53842
Mulle on vielä hieman avoimena tuo kevyen liikenteen osuus sillassa. Ideana kauniina kesäpäivänä kävellä 2km sillalla tuulenvireen säestämänä on hieno mielikuva...muuttuu vaan aika paljon siinä syyskuun kohdilla kun alkaa satamaan räntää vaakasuoraan 10 m/s tuulessa. Paljonkohan tuo kevyen liikenteleen osuus sillan kustannuksissa on vrt. Pelkkä sporasilta?
tekijänä frank_hki
#53843
Ozie kirjoitti:Mulle on vielä hieman avoimena tuo kevyen liikenteen osuus sillassa. Ideana kauniina kesäpäivänä kävellä 2km sillalla tuulenvireen säestämänä on hieno mielikuva...muuttuu vaan aika paljon siinä syyskuun kohdilla kun alkaa satamaan räntää vaakasuoraan 10 m/s tuulessa. Paljonkohan tuo kevyen liikenteleen osuus sillan kustannuksissa on vrt. Pelkkä sporasilta?
On toi varmasti pyöräilijöiden keskuudessa hyvinkin suosittu, semminkin, jos se hiljattain julkistettu pyöräilyn rantaväylä toteutuu. Että en nyt lähtis siitä karsimaan. Joissain ehdotuksissahan oli kevyt liikenne raitiotien alla, mikä osaltaan varmasti lisäis käytettävyyttä. Myöskin voi harkita vähän korkeampia, läpinäkyviä kaiteita.
Avatar
tekijänä JR
#67415
KSV kirjoitti:
Kruunuvuorenrannan silloille valmistellaan asemakaavaa

[...]

Siltayhteyden suunnittelusta järjestettiin Kruunusillat-kilpailu, jonka voittajaksi valittiin kesäkuussa 2013 Gemma Regalis -vinoköysisilta. Asemakaavaluonnos on laadittu kilpailun voittaneen ehdotuksen pohjalta.

Raideliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn siltayhteys on ollut Helsingin kaupungin tavoitteena. Se nopeuttaisi matkaa Kruunuvuorenrannasta keskustaan huomattavasti. Kaupunginhallitus on ehdottanut siltaratkaisua kymmenen vuoden investointisuunnitelmaan siten, että toteuttaminen voisi alkaa vuonna 2017. Päätöstä siltayhteyden toteutuksesta ei vielä ole tehty. Sillasta laaditaan hankesuunnitelma, jonka hyväksyy kaupunginvaltuusto.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä asemakaavaluonnos ja muu valmisteluaineisto on esillä mielipiteitä ja lausuntoja varten 9.6.2014 saakka mm. näyttely- ja infokeskus Laiturilla (Narinkka 2) sekä kaupunkisuunnitteluviraston verkkosivuilla kohdassa Nähtävänä nyt. Mielipiteet jätetään Helsingin kaupungin kirjaamoon.

Tavoitteena on, että asemakaavaehdotus esitellään kaupunkisuunnittelulautakunnalle syksyllä 2014, jolloin kaupunginvaltuusto voisi päättää sen hyväksymisestä alkuvuonna 2015.

[...]
http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/Uutiset/kr ... asemakaava
http://kartta.hel.fi/Applications/hanke ... 48&map=yes
Avatar
tekijänä RV
#67424
Näin kalliin projektin ollessa kyseessä pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan rakentaa myös autokaistat, mitä kait onkin kelailtu.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#67429
Niitä on kelailtu, ja tultu siihen tulokseen että kaupungin päähän ei mahdu lisää autoja. Ja toisaalta näin kalliin projektin kyseessä ollessa ei ole mitään järkeä tehdä siitä ehdoin tahdoin vielä kalliimpaa +-0 hyödyn saamiseksi.
Avatar
tekijänä RV
#67449
arkkinikkari kirjoitti:Niitä on kelailtu, ja tultu siihen tulokseen että kaupungin päähän ei mahdu lisää autoja. Ja toisaalta näin kalliin projektin kyseessä ollessa ei ole mitään järkeä tehdä siitä ehdoin tahdoin vielä kalliimpaa +-0 hyödyn saamiseksi.
a) Ne tulee kuitenkin sieltä Hertsikan kautta, eli lopputulos on sama
b) Mahtuu helposti, jos Espan ja Manskun ex-3 kaistat palautetaan ja pysäköinti siirretään maan alle niin että neljännetkin mahtuu tarvittaessa, tai vaikkapa lisää jalankulkutilaa. Näyttäisi oikealta pääkaupungiltakin.
tekijänä hmikko
#67451
RV kirjoitti: a) Ne tulee kuitenkin sieltä Hertsikan kautta, eli lopputulos on sama
Tästä on pitkin maailmaa ja Helsinkiäkin aika paljon empiirisiä havaintoja, että ei tule eikä ole. Jos tie ei vedä ja tilanne jatkuu semmoisena, niin autoilija oppivana eläimenä menee muuta kautta, tai muuten kuin autolla, tai järjestää elämänsä niin, että kyseistä matkaa ei tarvitse tehdä.
Avatar
tekijänä RV
#67453
hmikko kirjoitti:
RV kirjoitti: a) Ne tulee kuitenkin sieltä Hertsikan kautta, eli lopputulos on sama
Tästä on pitkin maailmaa ja Helsinkiäkin aika paljon empiirisiä havaintoja, että ei tule eikä ole. Jos tie ei vedä ja tilanne jatkuu semmoisena, niin autoilija oppivana eläimenä menee muuta kautta, tai muuten kuin autolla, tai järjestää elämänsä niin, että kyseistä matkaa ei tarvitse tehdä.
Ihmisillä tulisi olla tasa-arvoiset mahdollisuudet kulkea millä haluaa. Joukkoliikenteen käyttämisen "ohjaaminen" on kliseisesti melko orwellia. Offiksi rupee menemään.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19