Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Janne_H
#10480
jusa-masa pienennä toi kuva suoraan siihen oikeaan muotoon ( 1 pikseli = 1 metri) Elikkä, älä lähetä tuota alkuperästä suurta kuvaa.

Pienestä kuvasta tuskin pystyy väittämään, että se on "manipuloitu".
Avatar
tekijänä Janne_H
#10482
Janne_H kirjoitti:jusa-masa pienennä toi kuva suoraan siihen oikeaan muotoon ( 1 pikseli = 1 metri) Elikkä, älä lähetä tuota alkuperästä suurta kuvaa.

Pienestä kuvasta tuskin pystyy väittämään, että se on "manipuloitu".
Like this..

Kuva

Muista sitte leikkaa tausta pois. (läpinäkyvä tausta)
tekijänä Sasu K
#10492
jusa-masa kirjoitti:Mitä mieltä te olette esimerkiksi espankulman suhteen?
Ihan ok, mutta piirroksessa on yksi kerros liian vähän. Niitä on piirroksessa 12, joten piirros on tehty yläpihan tasolta. Sisäänkäyntikerrokseksi katsotaan alapihan taso, jolloin kerroksia tulee 13 ja korkeutta 45 metriä (kuten mm. Emporis mainitsee). Alin kerros on sisäänkäyntikerros ja pysäköintilaitoksen ylimman kerroksen tasalla. Siitä seuraava kerros on liikekerros ja yläpihan sisäänkäyntikerros, kuten piirroksessa. Sitten alkavat asuinkerrokset, joita on 11.

Tekninen kerros (14. kerros) on todellisuudessa pinta-alaltaan piirrosta suurempi.
tekijänä jusa-masa
#10495
Janne_H kirjoitti:
Janne_H kirjoitti:jusa-masa pienennä toi kuva suoraan siihen oikeaan muotoon ( 1 pikseli = 1 metri) Elikkä, älä lähetä tuota alkuperästä suurta kuvaa.

Pienestä kuvasta tuskin pystyy väittämään, että se on "manipuloitu".
Like this..

Kuva

Muista sitte leikkaa tausta pois. (läpinäkyvä tausta)
Siis nimenomaan ne pienestä 1:1 kuvasta valittivatkin ja kuva on transparent taustalla, mutta... :D

Ja Sasu. En tiedä miltä talo näyttää toiselta puolelta kun ei ole mitään luonnoskuvaa rannan suunnalta. :) eikä tosta talosta vielä parasta kuvaa saa, siltä puolelta. Tässä vaiheessa ainakaan.

Lupaan tehdä heti uuden kun talo on valmis ja olen saanut napattua muutaman hyvän kuvan josta luonnostelen ton rakennuksen. Saa kelvata nyt niille aluks. :D
Viimeksi muokannut jusa-masa, 13.02.07 22:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
tekijänä Janne_H
#10496
jusa-masa kirjoitti:
Janne_H kirjoitti:
Janne_H kirjoitti:jusa-masa pienennä toi kuva suoraan siihen oikeaan muotoon ( 1 pikseli = 1 metri) Elikkä, älä lähetä tuota alkuperästä suurta kuvaa.

Pienestä kuvasta tuskin pystyy väittämään, että se on "manipuloitu".
Like this..

Kuva

Muista sitte leikkaa tausta pois. (läpinäkyvä tausta)
Siis nimenomaan ne pienestä 1:1 kuvasta valittivatkin ja kuva on transparent taustalla, mutta... :D
No johan on!? Lähetä se jonkun viikon päästä uudestaan, jos ne eivät ole noin ankaralla päällä silloin. :|
tekijänä Joggeri
#10498
Nyt kun Oulustakin on saatu näin hyviä kuvia viimevuosien täydennysrakentamisesta, niin eikö olisi aika tehdä sama temppu Tampereen vastaavista projekteista? Kertokaa ihmeessä, jos vastaava aihe foorumilla jo on. Minulla kun on vielä sellainen käsitys Tampereesta, että se häviää selkeästi Turulle kaupunkirakenteen osalta... Vai olenko oikeassa?
Avatar
tekijänä 16valve
#10505
Niinkuin ainakin Tamperelaiset muistaa, paloi Kruunukalusteen liiketalo viime toukokuussa. Nyt samalle tontille Lielahteen ollaan rakentamassa uutta rakennusta. Niinkuin Aamulehden otsikko kertoo, tehdään uusi Kruunukaluste valkobetonista ja lasista.

Ps. Onko kellään kuvaa Kruunukalusteen vanhasta liiketalosta. Se oli nimittäin aika hieno (paljon savulasia ja messinkiä)

http://www.16valve.net/talo/Tampere2007 ... 01text.jpg

Kuva
tekijänä Sasu K
#10508
Joggeri kirjoitti: Minulla kun on vielä sellainen käsitys Tampereesta, että se häviää selkeästi Turulle kaupunkirakenteen osalta... Vai olenko oikeassa?
Mitä "kaupunkirakenteen osalta häviäminen" tarkoittaa? Minä en ainakaan osaa vastata, kun en ymmärrä kysymystä. Implisiittisesti on siis olemassa jonkinlainen "voittava kaupunkirakenne"?

Tampereella ainakin rakennetaan selvästi enemmän kuin Turussa. Rakentamisen laadussa ehkä hävitään kokonaisuutena, vaikka on täälläkin erittäin hienoja yksittäisiä kohteita.
Avatar
tekijänä grendy
#10518
Joggeri kirjoitti:Nyt kun Oulustakin on saatu näin hyviä kuvia viimevuosien täydennysrakentamisesta, niin eikö olisi aika tehdä sama temppu Tampereen vastaavista projekteista? Kertokaa ihmeessä, jos vastaava aihe foorumilla jo on. Minulla kun on vielä sellainen käsitys Tampereesta, että se häviää selkeästi Turulle kaupunkirakenteen osalta... Vai olenko oikeassa?
Niin ja jos sitä meinaat että onko täällä parkkipaikkoja keskellä keskustaa niin ei ole. Tasan yks tulee mieleen pieni kulmapaikka (Hatanpään valtatien lähellä siellä Europe-housen vieressä) mutta ei muita.. Kyllä varmaan keskustasta jotain koloja löytyy mihin vielä sais rakennettua helposti (tai korotettua) mutta en allekirjota sitä että keskustan kaupunkirakenteessa olis jotain huonoa ;)
tekijänä Joggeri
#10539
Niin siis... jooh. Muotoilin väärin kysymyksen. En tarkoittanut, että kumpi on "parempi", vaan että kummassa rakennetaan tiiviimmin. Sellainen käsitys oli siis itselläni, että Turussa on Tamperetta LAAJEMPI tiiviiksi rakennettu keskusta. Ja tällä tarkoitin nimenomaan sitä, ettei keskustassa ole suuria avoparkkipaikkoja, rakentamatonta ryteikköä, hoitamattomia alueita ja sen sellaista.

Tampereen keskustassa kun ei ole ollut paljon asiaa käydä, niin en ole tutustunut keskustaan. Joskus tuli käytyä koskikeskuksessa ja teatterissa joku ikuisuus sitten lukioporukalla ns. äidinkielen kurssin reissuna... Niin ja muutaman kerran olen käynyt Särkänniemessä... Ja useamman kerran tietenkin junalla olen ajellut läpi. Täytyy sanoa, että junan ikkunasta Tampereesta saa käsittämättömän karun kuvan! Tulee mieleen joku Venäläinen ränsistynyt kaupungin pahanen: Ruostetta siellä täällä, likaista betonia joka paikassa, radanvarsi täynnä ryteikköä... Rautatieasema aikansa elänyt... hrr! :smt104 (Niin siis ulkoapäin nähtynä ainakin) Onko niille tienoille parannusta luvassa?
tekijänä jusa-masa
#10544
Joggeri kirjoitti:Niin siis... jooh. Muotoilin väärin kysymyksen. En tarkoittanut, että kumpi on "parempi", vaan että kummassa rakennetaan tiiviimmin. Sellainen käsitys oli siis itselläni, että Turussa on Tamperetta LAAJEMPI tiiviiksi rakennettu keskusta. Ja tällä tarkoitin nimenomaan sitä, ettei keskustassa ole suuria avoparkkipaikkoja, rakentamatonta ryteikköä, hoitamattomia alueita ja sen sellaista.

Tampereen keskustassa kun ei ole ollut paljon asiaa käydä, niin en ole tutustunut keskustaan. Joskus tuli käytyä koskikeskuksessa ja teatterissa joku ikuisuus sitten lukioporukalla ns. äidinkielen kurssin reissuna... Niin ja muutaman kerran olen käynyt Särkänniemessä... Ja useamman kerran tietenkin junalla olen ajellut läpi. Täytyy sanoa, että junan ikkunasta Tampereesta saa käsittämättömän karun kuvan! Tulee mieleen joku Venäläinen ränsistynyt kaupungin pahanen: Ruostetta siellä täällä, likaista betonia joka paikassa, radanvarsi täynnä ryteikköä... Rautatieasema aikansa elänyt... hrr! :smt104 (Niin siis ulkoapäin nähtynä ainakin) Onko niille tienoille parannusta luvassa?
Alueelle todellakin on tulossa muutosta.
Uusiasema tunneli aseman alitse, ratapihankatu Radisson SAS-hotelleineen jos ne nyt on vielä kiinnostuneita pitkän odottelun jälkeen. Ja rautatieasema on menossa remonttiin.
Tosin vielä on jäljellä paljon paljon alueita jotka kaipaa radanvarresta kunnostusta --> Rautaharkon varikko toivottavasti alkaa siirtyyn 1012 lentokentälle päin.
Avatar
tekijänä OlliMolli
#10546
(Toni tässä)

Turun ja Tampereen kantakaupunkien tiheyttä voi vertailla vaikka ilmakuvien avulla.

http://opaskartta.turku.fi/ - tuolta Viistokuvat
http://www.tampere.fi/ytoteto/viisto_kuvat/index.htm - Tampereen materiaali on heman vanhentunutta paikka paikoin

Ajan junalla Tampereen ohi parisen kertaa kuussa eikä kaupunki ole kovin vakuuttava raiteilta katsottuna. Totuus kuitenkin paljastuu erilaiseksi kun astuu ulos rautatieasemalta Hämeenkadun pääähän. Yleisesti ottaen Turun kantakaupunki lienee kokonsa puolesta isompi, mutta Tampereella on paikka paikoin enemmän suuren kaupungin tuntua omaavia kohtia. Molemmissa kaupungeissa on hieman käsittämättömästi jätetty keskeisille alueille rakentamisen varaa, erityisesti Tampreella mm. Ratinan alueella. Siihen tosin tulee muutosta.


Tampereen rautatieasema huolimatta ulkomuodostaan kyllä voittaa Turun vastaavan. Jälkimmäisessä nimittäin ei ole alikulkutunneleita tai siltoja raiteiden ali/yli!
tekijänä anttij
#10556
Joggeri kirjoitti:Niin siis... jooh. Muotoilin väärin kysymyksen. En tarkoittanut, että kumpi on "parempi", vaan että kummassa rakennetaan tiiviimmin. Sellainen käsitys oli siis itselläni, että Turussa on Tamperetta LAAJEMPI tiiviiksi rakennettu keskusta. Ja tällä tarkoitin nimenomaan sitä, ettei keskustassa ole suuria avoparkkipaikkoja, rakentamatonta ryteikköä, hoitamattomia alueita ja sen sellaista.

Tampereen keskustassa kun ei ole ollut paljon asiaa käydä, niin en ole tutustunut keskustaan. Joskus tuli käytyä koskikeskuksessa ja teatterissa joku ikuisuus sitten lukioporukalla ns. äidinkielen kurssin reissuna... Niin ja muutaman kerran olen käynyt Särkänniemessä... Ja useamman kerran tietenkin junalla olen ajellut läpi. Täytyy sanoa, että junan ikkunasta Tampereesta saa käsittämättömän karun kuvan! Tulee mieleen joku Venäläinen ränsistynyt kaupungin pahanen: Ruostetta siellä täällä, likaista betonia joka paikassa, radanvarsi täynnä ryteikköä... Rautatieasema aikansa elänyt... hrr! :smt104 (Niin siis ulkoapäin nähtynä ainakin) Onko niille tienoille parannusta luvassa?
Nyt on sit aika puuttua asiaan. Älä joggeri sano kaupungista yhtään mitään jos et sitä tunne. Tampere varsinkin kesäisin on varmasti Suomen kaunein ja ennen kaikkea viihtyisin kaupunki. Pelkästään Hämeensillalta ja Pyynikiltä avautuu näkymät, mitä ei muualta Suomesta löydy. Keskustasta löytyy paljon vanhaa ja kaunista rakentamista, niin kuin Turusta erona että kauniimpia rakennuksia ei ole raiskattu suurilla mainoksilla. Ainoa miinus tosiaan on radan varret, jotka niin Pohjoisesta kuin etelästä tultaessa ei edusta Suomen kauneinta kaupunkia.
tekijänä finn_lily
#10557
Joggeri kirjoitti:Rautatieasema aikansa elänyt... (Niin siis ulkoapäin nähtynä ainakin)
Mitenkähän paljon tämä historiallinen funkkisrakennus voisi edes muuttua, ts. voiko sen ulkonäköön puuttua? Rautatieaseman edustan julkisivu on kuitenkin kaikessa karuudessa aika näyttävä ja omanlaatuisensa, mutta itse ratapihasta saisivat kyllä pitää parempaa huolta, tästä olen ehdottomasti samaa mieltä. Roskaisuus ja jo pelkät tagit tekevät alueesta tosi karun oloisen. Vaikka Tampere ei ehkä edes minun paljasjalkaisen mielestä ole kaikkin kaunein kaupunki, karu olisi silti väärä sana kuvaamaan koko kaupunkia. Jo tämän kaupungin ensinäkymän vuoksi toivon alueeseen panostuksen tuottavan tulosta.

Kuva
Ja rakennushan näyttää asemalta poistuttaessa tältä.
tekijänä okl
#10562
anttij kirjoitti:Tampere varsinkin kesäisin on varmasti Suomen kaunein ja ennen kaikkea viihtyisin kaupunki.
Tästä voidaan olla montaa mieltä... Mutta kerran tamperelainen kun olet niin tottakai Tampere on mielestäsi kaunein ja viihtyisin. ;) Tällaisissa asioissa tarvittaisiin puolueetonta mielipidettä, mitä kyseisellä paikkakunnalla asuva ei tarjoa. Itse olen tästä vähän eri mieltä. Oletko muuten viettänyt paljon aikaa jokaisessa Suomen "kaupungissa" kesällä? Tampereella suurimpana miinuksena näen kävelykeskustan puutteen. Menee paljon enemmän aikaa mennä Hämeentien kun Kävelykadun yli.
grendy kirjoitti:Niin ja jos sitä meinaat että onko täällä parkkipaikkoja keskellä keskustaa niin ei ole. Tasan yks tulee mieleen pieni kulmapaikka (Hatanpään valtatien lähellä siellä Europe-housen vieressä) mutta ei muita..
Kuva
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 151